Utrzymujesz kontakt z byłą? Możliwe, że jesteś narcyzem. Lub psychopatą

2017-03-17
Utrzymujesz kontakt z byłą? Możliwe, że jesteś narcyzem. Lub psychopatą

Wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Oakland dowodzą, że utrzymywanie kontaktów ze swoimi byłymi partnerami jest powiązane z niezbyt pożądanymi cechami charakteru.

Dla wielu ludzi utrzymywanie kontaktów ze swoimi byłymi partnerami jest czymś kompletnie nierealnym. Do rozstań dochodzi zazwyczaj z bardzo konkretnych powodów i nierzadko w niezbyt przyjaznej atmosferze. Z osobami, z którymi w przeszłości łączyło nas bardzo dużo trudno później rozmawiać chociażby o pogodzie.

 

Naukowcy z Uniwersytetu Oakland postanowili sprawdzić, czy skłonność do utrzymywania relacji ze swoimi byłymi partnerami można powiązać z konkretnymi cechami charakteru. Justin Mogilski i Lisa Welling zapytali 860 wybranych osób o ich motywacje związane z kontaktem z eks. Uczeni przepytali ich również na okoliczność posiadania „ciemnych” cech charakteru. Poprzednie badania wykazały bowiem, że ludzie odznaczający się takimi cechami wybierają przyjaciół, posługując się kluczem ich ewentualnej przydatności. Naukowcy byli ciekawi, czy w przypadku byłych partnerów jest podobnie.

 

Aby tego dowieść, naukowcy poprosili osoby biorące udział w badaniu, aby podali powody, dla których utrzymują kontakt ze swoimi byłymi i uszeregowali je od najważniejszych do najmniej ważnych. Okazało się że ci, którzy odznaczali się mniej pozytywnymi cechami charakteru (czyli na przykład narcystycznymi lub wręcz psychopatycznymi), robili to z powodów czysto praktycznych – w sytuacji, gdy mogli liczyć na jakąś korzyść lub seks. Z kolei osoby pozbawione tych cech nie były zbyt chętne do utrzymywania takich relacji.

 

Cóż, jeśli znajdując się pod wpływem macie ochotę, aby zadzwonić do swojej eks, możecie zwalić winę na alkohol. Jeśli jednak chcecie to robić również na trzeźwo, to niestety nie jest z wami najlepiej…

 

foto: KatarzynaBialasiewicz / iStock

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska