Co powinien jeść facet, żeby mieć energię?

2017-08-10
Co powinien jeść facet, żeby mieć energię?

Aktywny mężczyzna nie może budzić się rano zmęczony. Musi mieć siłę, by po męsku stawić czoła wyzwaniom dnia. Zwłaszcza jeśli trafi się akurat ciężki dzień. Pomoże w tym energetyczne jedzenie.

Na szczęście w dzisiejszych czasach już chyba każdy facet wie, że jest tym, co je. I że o dietę trzeba dbać, zamiast bez umiaru opychać się golonką i słonymi paluszkami, popijając kiepskim piwem z dyskontu. To prosta droga do upadku. Za to choćby minimalne zadbanie o swoją dietę pozwoli ci mieć z każdego dnia więcej dla siebie.

 

Zacznij od najważniejszego: spożywaj częste i niezbyt ciężkie posiłki. Wielu facetów w ciągu dnia je głównie byle jakie przekąski, po to, by oszukać głód i opycha się w porze kolacji. Błąd! Właściwie nic gorszego nie możesz zrobić. Podstawą musi być energetyczne śniadanie, przydałoby się też drugie. Pożywny obiad też nie jest czymś, co powinieneś lekceważyć. Ogółem jedz przynajmniej pięć posiłków dziennie. Najlepiej, żeby żaden nie był zbyt ciężki.

 

Dlaczego tak jest? Jeśli zjesz „raz a dobrze” twój organizm nie przerobi całego pokarmu na energię. Naddatek zmieni się w tłuszcz. Podczas gdy częste lekkie posiłki będą na bieżąco dodawały ci energii. A rozsądnie dawkowany cukier sprawi, że przez cały dzień nie będziesz czuć głodu. Proste? W teorii tak. I w praktyce też – musisz się tylko do tego przyzwyczaić.

 

Konkrety, czyli co dodaje energii?

Zwłaszcza rano potrzebujesz solidnego zastrzyku energii. Ten zastrzyk nie powinien jednak zbytnio obciążyć twojego żołądka. Potrzebujesz białka, trochę tłuszczów i przede wszystkim węglowodanów. Jogurt albo mleko z musli i owocami to chyba najlepsze, co możesz zjeść rano. Chcesz jeszcze lepiej? Dodaj do niego orzechy (na przykład migdały) lub pestki dyni oraz miód lub dżem. Taki zestaw pozwoli ci zacząć dzień z przytupem.

 

Jeśli chodzi o drugie śniadanie – tutaj również sprawdzą się orzechy. Nada się serek wiejski. A nawet kanapka – pamiętaj jednak, że koniecznie na ciemnym pieczywie i ze zdrowymi produktami – mile widziane są warzywa, jajko, dobra szynka. Nie zapominaj też o owocach! Powyżej tłumaczyliśmy jak ważne dla pozyskiwania energii są cukry. A trudno o zdrowsze cukry niż te w naturalnych owocach!

 

Dobry wybór obiadowy to ryby albo białe mięsa – te pierwsze są pełne kwasów tłuszczowych omega-3, a te drugie – białka. Chociaż także pieczone czerwone mięso jako solidna dawka energii będzie w porządku. Najlepiej z ryżem lub z kaszą i z warzywami. Lekko i energetycznie! Nie musisz skąpić sobie oliwy z oliwek – to tłuszcz, którego nie należy się bać.

 

Kolację i podwieczorek możecie rozegrać podobnie jak pierwsze i drugie śniadanie, choć nie zaszkodzi, jeśli pokombinujecie. W końcu nie samym jogurtem i owocami facet żyje. Dobrym pomysłem będzie sałatka ze świeżych warzyw z jakimś konkretniejszym dodatkiem. Ulubiony ser? Jak najbardziej! Tofu? Jeszcze lepiej! To chyba najzdrowszy i najbardziej energetyczny ser jaki istnieje. Jajka? Też w porządku. Mięso? Jak najbardziej (podobno mięsożercy są szczęśliwsi od wegetarian!), ale nie przesadzaj z nim. Poza tym wieczorem możesz też sobie wreszcie pozwolić na bardzo energetyczny i wzmagający odporność organizmu czosnek. Oczywiście o ile nie planujesz randki czy spotkania.

 

Dodatkowe porady? Jeśli lubisz jeść ostro – nie rezygnuj z tego. Badania dowodzą, że mężczyźni gustujący w papryczkach chili mają więcej energii niż ci, którzy ich nie lubią. A także lepszy nastrój – poziom endorfin skacze po ostrych papryczkach jak szalony! A jeśli chodzi o owoce, spokojnie możesz faworyzować awokado oraz borówki i jagody. Awokado jest chyba najlepszym źródłem kwasu foliowego (a poza tym to znany afrodyzjak), a wymienione owoce leśne podnoszą zarówno poziom testosteronu, jak i endorfin. A czego potrzeba ci bardziej niż tych hormonów? I jeszcze jedno – desery. Tutaj najbardziej energetyczna jest czekolada, o czym wie chyba każdy, kto wybrał się kiedyś w góry czy na jakąkolwiek podobną wyprawę. Oczywiście pod warunkiem, że nie zjesz od razu całej tabliczki.

 

A jeśli to nie brak energii, ale nadmiar kilogramów jest twoim głównym problemem – sprawdź też czego nie jeść, żeby schudnąć!

 

fot. iStock

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska