Horowitz Ford Vignale – wyjątkowa wystawa w Warszawie

2017-09-12
Horowitz Ford Vignale – wyjątkowa wystawa w Warszawie

W 1982 r. znany fotograf Ryszard Horowitz dostał w Detroit nagrodę Gold Caddy za zrealizowanie najlepszej kampanii reklamowej dla branży samochodowej. Seria zdjęć, spośród których każde to dzieło sztuki nowoczesnej, powstała na zlecenie marki Ford. W tym roku mija 35 lat od tego wydarzenia. Z tej okazji Ford Polska postanowił wrócić do współpracy z Horowitzem. Jej efektem będzie wyjątkowa wystawa nowych fotografii artysty, prezentująca modele z linii Vignale oraz zdjęcia z nagrodzonej kampanii.

W reklamie samochodowej początku lat 80. rządził prosty schemat. Na zdjęciach uwieczniano pojazdy na neutralnym tle lub po prostu stojące na drodze albo w miejskiej scenerii. Kompozycja najczęściej była uzupełniona mniejszymi fotografiami, prezentującymi walory konkretnego modelu. Koncepcje były proste, bo wykonanie zdjęć samochodów było trudniejsze niż dziś. Lśniące karoserie odbijają światło, a w tamtych czasach nie używało się techniki komputerowej obróbki zdjęć. Fotografowie unikali więc trudnych ujęć, stawiając na proste wizje, które ułatwiały im odpowiednie oświetlenie pojazdu.

 

Początek współpracy Ryszarda Horowitza z Fordem

Ale szefowie koncernu Ford zapragnęli czegoś więcej. Chcieli wyjątkowej kampanii, której zdjęcia wywołałyby emocje nawet u największych motoryzacyjnych ignorantów. Chcieli nawiązać współpracę z artystą, który nie boi się wyzwań i z naturalną łatwością przełamuje schematy. Gdy trafili na zdjęcia reklamowe biżuterii najsłynniejszych marek, które były wtedy publikowane w ekskluzywnych magazynach, wybór okazał się prosty. Autorem nowatorskich ujęć był młody, ale już znany w Stanach Zjednoczonych fotograf – mieszkający w Nowym Jorku Polak, Ryszard Horowitz. Szefowie Forda wiedzieli, że skoro artysta daje sobie radę z oświetleniem biżuterii czy wyrobów z metali szlachetnych, sfotografowanie samochodu nie będzie dla niego problemem.

 

Ryszard Horowitz miał już wtedy pokaźne CV. Skończył prestiżowy nowojorski Pratt Institute, realizował sesje zdjęciowe, m.in. dla Tiffany czy Chloe. Przez dwa lata był dyrektorem artystycznym w słynnej agencji reklamowej Grey Advertising, gdzie realizował zlecenia dla największych światowych marek. Zdążył zostać wielokrotnie nagrodzony przez wiele liczących się instytucji i stowarzyszeń. Zdobył m.in. nagrodę Gold Medal przyznaną przez Art Directors Club of New York.

 

Fotograf zrezygnował ze świetnie płatnej pracy, imponującego biura na Manhattanie i atmosfery znanej z serialu Mad Men, by w 1967 roku otworzyć własne studio fotograficzne – legendarne Ryszard Horowitz Studio.

 

Odwaga menadżerów Forda opłaciła się. Zrealizowana przez artystę kampania reklamowa dla Ford USA okazała się ogromnym sukcesem, a autor został uhonorowany w 1982 r. nagrodą Gold Caddy przyznawaną w Detroit za najlepszą kampanię reklamową w branży samochodowej.

 

Horowitz Ford Vignale – wyjątkowa wystawa dokumentująca historię współpracy ikon popkultury

W tym roku Ford Polska postanowił przypomnieć o tej wyjątkowej historii i uczcić jubileusz współpracy z Ryszardem Horowitzem (mija 35 lat od tego wydarzenia), tworząc wyjątkową wystawę. W jej skład wejdą fotografie z kampanii nagrodzonej w 1982 roku oraz zupełnie nowe dzieła stworzone przez artystę specjalnie na tę okazję. Bohaterami nowych zdjęć będą cztery modele z ekskluzywnej linii Vignale – Mondeo, Kuga, S-Max i Edge.

 

– Vignale to ekskluzywna wersja Forda, którą wyróżniają design, jakość i dbałość o szczegół. Kwintesencją koncepcji Ford Vignale jest połączenie autentycznego rzemiosła z najnowszymi technologiami. Niemal tymi samymi słowami można scharakteryzować twórczość Ryszarda Horowitza. Dlatego nie mieliśmy wątpliwości, że to właśnie modele serii Vignale powinny wystąpić w najnowszej, jubileuszowej sesji realizowanej przez Ryszarda Horowitza – mówi Mariusz Jasiński, dyrektor PR i komunikacji Ford Polska.

 

– Pomysł realizacji sesji, która nawiązywałaby do pamiętnej kampanii, którą zrealizowałem dla Forda w latach 80. bardzo mi się spodobał. To dla mnie sentymentalna podróż do przeszłości. Robiąc fotografie na początku lat 80. nie miałem do dyspozycji komputerów, a do realizacji śmiałych wizji niezbędne było stworzenie rekwizytów. Ciekawe efekty można też osiągnąć bawiąc się perspektywą, ale najistotniejsze było to, że udało mi się stworzyć specjalną technikę nakładania masek. Dzięki temu mogłem stworzyć zaskakujące ujęcia. Dziś fotografowanie samochodów nie wymaga już tak wielu zabiegów, choć wciąż jest niezwykle interesujące – podsumowuje Ryszard Horowitz.

 

Odwiedzenie wystawy Horowitz Ford Vignale to wyjątkowa okazja, by obejrzeć zdjęcia artysty dotąd niepublikowane w Polsce. To gratka dla każdego miłośnika sztuki nowoczesnej i fanów motoryzacji. Zarówno marka Ford, jaki i Ryszard Horowitz to dziś ikony popkultury. Samochody marki Ford oraz prace artysty uznanego za twórcę nowego stylu w fotografii reklamowej występowały na łamach największych magazynów na świecie kreując lifestylowe trendy od kilkudziesięciu lat.

 

Informacje o wystawie:

Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających w galerii Rabbithole art room, przy ulicy Poznańskiej 15 w Warszawie. Początek wystawy 29 września, zakończenie 15 października.

 

Partnerem technologicznym przedsięwzięcia jest Canon, który dostarczył sprzęt fotograficzny oraz odpowiada za wydruk wystawy.

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska