Nowa Škoda Octavia RS: mocny akcent

2016-12-22
Nowa Škoda Octavia RS: mocny akcent

Minęły zaledwie tygodnie od zaprezentowania udoskonalonej Škody Octavii, a czeski producent już prezentuje topową odmianę modelu: oto Octavia RS, najmocniejsza w historii.

Nowy pas przedni, zmodyfikowany tył i wnętrze o sportowym charakterze podkreślają dynamiczny charakter tej wersji. Škoda Octavia RS występuje w odmianach limuzyna i kombi. Każda z nich dostępna jest z dwoma jednostkami napędowymi. Silnik 2.0 TDI dostępny jest niezmiennie z mocą 184 KM; benzynowy 2.0 TSI ma moc 230 KM i tytuł najmocniejszego seryjnie oferowanego wariantu w historii Octavii.

 

Obok świateł dziennych tworzonych przez paski LED w reflektorach głównych, przednie oświetlenie kompletują cztery przednie lampy wykonane w pełni w technologii LED i wyposażone w funkcję adaptacyjnych świateł przednich AFS. Z tyłu charakter budują wieńczące bryły obydwu form karoserii spojlery.

 

Najsilniejsze akcenty tylnej części nadwozia to panel dyfuzora i ciągnące się nad nim przez całą szerokość nadwozia czerwone światło odblaskowe, które stało się już rozpoznawalnym atrybutem Octavii RS. Tył także wyposażony jest w standardzie w oświetlenie LED, które wykorzystywane jest dla tylnej tablicy rejestracyjnej i modułów świetlnych, gdzie diody tradycyjnie tworzą motyw w kształcie litery C.

 

Wnętrze nowej Škody Octavii RS charakteryzuje sportowa czerń. Fotele RS-Sport zapewniają doskonałą stabilność dzięki głębokiemu wyprofilowaniu i zintegrowanym zagłówkom. Obok standardowej kombinacji tapicerki skórzanej i tkaniny pojawiła się także opcja wykończenia z alcantary.

 

 

Wielofunkcyjna kierownica (przy konfiguracji z DSG wyposażona także w łopatki skrzyni biegów) posiada obręcz obitą perforowaną skórą. Standardowe wyposażenie obejmuje również oświetlenie Ambiente, dyskretnie podświetlające wewnętrzne klamki drzwi, aluminiowe pedały i progi drzwi z logo RS. OCTAVIA nie straciła przy tym żadnych przemyślanych, funkcjonalnych rozwiązań: pod fotelem pasażera ukryta jest parasolka, a lampę LED z bagażnika wersji kombi można wyjąć i korzystać z niej jak ze zwykłej latarki.

 

Dynamiczne właściwości jezdne nowej Škody Octavii RS buduje obniżone o 15 mm i utwardzone zawieszenie, rozstaw tylnych kół poszerzony o 30 mm wobec poprzednika i sportowy układ hamulcowy z zaciskami pokrytymi czerwonym lakierem. Standardowo model oferowany jest z obręczami kół ze stopów lekkich o średnicy 18 cali, które opcjonalnie można zamówić w rozmiarze 19 cali.

 

Zastosowano szereg rozwiązań różnych od wersji standardowej: progresywny układ prowadzenia oraz opcjonalny system Performance Mode Select z Performance Sound Generator. Charakter prowadzenia może być regulowany przez kierowcę poprzez adaptacyjne zawieszenie (Dynamic Chassis Control), które pozwala wybrać pomiędzy komfortowym, normalnym i sportowym profilem jazdy.

 

Silnik 2.0 TSI w nowej Octavii RS generuje 230 KM i moment obrotowy 350 Nm, który jest dostępny w zakresie 1500 do 4600 obr./min. Napędzana na przednią oś rekordowo szybka Škoda osiąga 100 km/h w zaledwie 6,7 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi aż 250 km/h. Standardowa przekładnia manualna może zostać opcjonalnie wymieniona na sześciostopniową automatyczną przekładnię dwusprzęgłową DSG.

 

W przypadku wysokoprężnego wariantu Octavii RS do napędu służy silnik 2.0 TDI o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm, dostępnym już od 1750 obr./min. Te wartości przekładają się na przyspieszenie do 100 km/h w 7,9 sekundy. Obok opcji skrzyni DSG, wariant RS 2.0 TDI dostępny jest z wyborem napędu na oś przednią lub wszystkie cztery koła.

 

Tak jak pozostałe wersje zmodernizowanej Octavii, tak i szczególna odmiana RS korzysta z pokładowych systemów najnowszej generacji. Pojemnościowy ekran dotykowy wykonany jest ze szkła. Topowy system nawigacji Columbus posiada wyświetlacz o przekątnej 9,2 cala, hotspot WLAN i opcjonalny moduł LTE.

 

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska