Ford GT: oko w oko z bestią

2017-01-27
Ford GT: oko w oko z bestią

Napędzany silnikiem EcoBoost o największej mocy z dotychczas wyprodukowanych, nowy Ford GT łączy ogromną moc z wyjątkową doskonałością aerodynamiczną. Dzięki temu jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 347 km/h, co na torze wyścigowym czyni go najszybszym produkcyjnym modelem Forda w historii firmy.

 

Zaprojektowany od czystej kartki papieru najnowszy supersamochód Forda zdolny do rozwijania niezwykłych prędkości został skonstruowany i zoptymalizowany pod kątem osiągów na torze wyścigowym. Stał się dzięki temu godnym swojego imienia dziedzicem wyścigowej tradycji Fordów GT. W czasie testów prototypu w 2016 roku, wraz z konkurencyjnymi samochodami przygotowanymi do jazdy na torze, z nowymi płynami, oponami i optymalnymi ustawieniami zawieszeń, w identycznych warunkach i z tym samym kierowcą, Ford GT na torze Calabogie Motorsports Park w Kanadzie uzyskiwał lepsze czasy okrążenia (2:09.8) niż McLaren 675LT (2:10.8) i Ferrari 458 Speciale (2:12.9).

 

- Duszą Forda GT są osiągi - mówi Raj Nair, szef techniczny Ford Motor Company. - Uzyskaliśmy znaczące obniżenie masy używając struktury wykonanej z włókien węglowych. Następnie część z tych oszczędności zainwestowaliśmy tam, gdzie spodziewaliśmy się największych zysków w osiągach, szczególnie w systemy aktywnej dynamiki jazdy. W rezultacie samochód stał się jeszcze szybszy.

 

Zgodnie z normą SAE silnik osiąga maksymalną moc 647 KM i maksymalny moment obrotowy 746 Nm w specyfikacji na rynek amerykański. Jednostka V6 o pojemności skokowej 3,5 litra jest najmocniejszym silnikiem EcoBoost, jaki kiedykolwiek wyprodukowano, czyniąc z najnowszego Forda GT najszybszy w historii produkcyjny samochód ozdobiony błękitnym owalem. Silnik nowego Forda GT jest przy tym bardzo elastyczny, wytwarza 90 proc. maksymalnego momentu obrotowego już przy 3500 obr/min.

 

- Od początku zakładaliśmy, że silnik EcoBoost V6 będzie świetnym źródłem napędu dla Forda GT, zarówno jeśli chodzi o moc, jak i o aerodynamikę samochodu - mówi Dave Pericak, dyrektor Ford Performance. - Testowaliśmy i doskonaliliśmy silnik w samochodzie wyścigowym zbudowanym zgodnie ze specyfikacjami Daytona Prototype. Przez dwa sezony samochód brał udział w wyścigach serii IMSA, a w ostatnim sezonie silnik sprawdzaliśmy w wyścigach już w samochodzie Ford GT. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, jak opracowany w ten sposób silnik sprawuje się na torze wyścigowym i na publicznych drogach.

 

Masa "suchego" Forda GT wynosi nieco poniżej 1400 kg, co stawia supersamochód pomiędzy dwoma najważniejszymi konkurentami, którymi są McLaren 675LT i Ferrari 488. W specyfikacji na rynek amerykański Ford GT uzyskuje współczynnik masy do mocy wynoszący 2,14 kilograma na jednego konia mechanicznego.

 

Systemy aktywnej dynamiki, zarówno sterujące zawieszeniem, jak i aerodynamiką, zaprojektowano tak, by uzyskać jak najlepsze proporcje siły docisku do nawierzchni i współczynnika oporu powietrza przy dowolnej szybkości, dzięki czemu samochód może być szybszy w rękach każdego kierowcy, niezależnie od poziomu umiejętności.

 

Nowy Ford GT został tradycyjnie wystawiony do wyścigu w Le Mans i zgodnie z tradycją wygrał ten wyścig w swojej klasie. W ostatnim sezonie samochód wygrał też wiele innych wyścigów, zarówno serii IMSA, jak i WEC. Produkcyjna wersja Forda GT dzieli wiele elementów z wersją wyścigową samochodu, łącznie z zaawansowanymi rozwiązaniami z zakresu aerodynamiki i zawieszenia kół, dzięki czemu ustanawia nowe standardy osiągów dla samochodów mogących poruszać się po drogach publicznych.

 

Źródło: Ford, Mototarget.pl

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska