Mocarna fretka - samochód opancerzony Daimler Ferret w niezwykłej wersji

Mocarna fretka - samochód opancerzony Daimler Ferret w niezwykłej wersji

Daimler Ferret to bardzo zasłużony pojazd o długiej i imponującej historii. Ale w takiej wersji z pewnością go jeszcze nie widzieliście!

Historia Ferreta sięga lat 40. XX wieku (jeśli chcecie zobaczyć, jak bardzo świat się zmienił od tamtego czasu, zapraszamy do przeczytania TEGO artykułu), kiedy to światło dzienne ujrzał pierwszy prototyp samochodu pancernego, mającego zastąpić model Dingo. Seryjna produkcja Ferretów ruszyła w 1952 roku i trwała aż do 1971. W tym czasie wyprodukowano ponad 4400 sztuk, które poza rodzimą Wielką Brytanią były używane przez siły zbrojne wielu państw, do których należą między innymi Indonezja, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz wiele państw afrykańskich. Użycie w tym miejscu czasu przeszłego jest zresztą trochę nie na miejscu, ponieważ niektóre z armii użytkują Ferreta do dziś - Brytyjczykom udało się stworzyć naprawdę solidny kawałek żelaza.

 

 

Omawiany egzemplarz, wyprodukowany w 1959 roku, jest jednak wyjątkowy. O jego modyfikację zadbała firma Toyo, na co dzień zajmująca się produkcją opon. Podczas gdy oryginalne “fretki” były napędzane silnikiem Rolls-Royce’a o mocy 129 koni mechanicznych, w tej konkretnej sztuce zamontowano jednostkę V8 z Chevroleta. Jego przerobieniem zajęła się ta sama firma, która odpowiada za stworzenie drogowej wersji myśliwca X-wing z Gwiezdnych wojen (pisaliśmy o nim TUTAJ). Oprócz wymiany silnika pojazd został wyposażony w zawieszenie pozwalające na szybkie poruszanie się po każdym terenie, a także w specjalną wyciągarkę, która wystrzeliwuje hak. Atrybut prawdziwie godny Batmana, chociaż raczej wątpliwe, aby faktycznie można było go bezpiecznie używać podczas stromych podjazdów. Za kierownicą tego niezwykłego pojazdu zasiadł profesjonalny kierowca BJ Baldwin, który już wcześniej brał udział w akcjach organizowanych przez Toyo.

 

Ech, aż się chce wyjechać w teren!

 

Zobacz też:

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska