5 kultowych motocykli z czasów PRL

2016-09-29
5 kultowych motocykli z czasów PRL

W okresie, gdy nasz kraj nie był Rzeczpospolitą Polską, a Polską Rzeczpospolitą Ludową, krajobraz motoryzacyjny w naszym kraju wyglądał dość monotonnie – poza nielicznymi wyjątkami na drogach królowały samochody rodzimej produkcji.

Przy obecnym boomie na retro auta z poprzedniej epoki są powszechnie uważane za prawdziwe rarytasy (jeśli oczywiście są utrzymane w doskonałym stanie). Polskie motocykle z tego okresu wydają się w porównaniu do samochodów być traktowane nieco po macoszemu – całkowicie niesłusznie, ponieważ Polakom udało się stworzyć kilka naprawdę udanych i ciekawych konstrukcji, które nawet po latach cieszą oko.

 

WSK M06

 

Choć dziś będzie trudno w to uwierzyć, to ten model motocykla WSK (na szczęście coraz rzadziej słyszy się rozwinięcie tego skrótu jako “Wiejski Sprzęt Kaskaderski”, chociaż niestety był okres, w którym ten zasłużony jednoślad służył głównie do głupawych zabaw) o pojemności silnika 125 cm sześciennych był produkowany (oczywiście z modyfikacjami i modernizacjami) przez aż 30 lat (1955-1985). Ostatni egzemplarz WSK zjechał z taśmy 31 października 1985 roku i był to ostatni motocykl wyprodukowany w Polsce. Modelu M06 B3, który był produkowany w latach 1971-1985 w fabryce w Świdniku, powstało ponad 650 tysięcy sztuk.

 

SHL M04

 

Produkcja modelu SHL M04 ruszyła w fabryce w Kielcach niedługo po zakończeniu drugiej wojny światowej, w 1949 roku. Motocykl posiadał dwusuwowy silnik o pojemności 123 centymetrów sześciennych, który osiągał moc 4 koni mechanicznych. Powstało ponad 15,5 tysiąca sztuk tego jednośladu.

 

SHL M17 Gazela

 

Z pewnością nie było to zamysłem twórców, ale Gazela dosłownie przemknęła przez Polskę i zniknęła niebawem po rozpoczęciu produkcji (jednoślady opuszczały fabrykę w Kielcach w latach 1968-70). Łącznie wyprodukowano około 50 tysięcy egzemplarzy, z czego 15 tysięcy zostało przeznaczonych na eksport. Motocykl wyróżniał się przede wszystkim wyglądem, ale ze względu na dość wysoką jak na ówczesne czasy cenę, a także awarie w układzie przeniesienia napędu, produkcji zaprzestano. Nie ulega jednak wątpliwości, że Gazela jest jednym z najciekawszych motocykli, które były produkowane w naszym kraju.

 

Junak M07

 

Produkowane w latach 1956-1965 przez Szczecińską Fabrykę Motocykli Junaki są przez wielu nazywane „polskimi Harleyami”. Chociaż oczywiście trudno określić, na ile jest to trafne stwierdzenie, to jednak te jednoślady wyróżniają się na tle innych produkowanych w PRL-u – był najcięższy i jako jedyny posiadał silnik czterosuwowy, który miał pojemność 349 centymetrów sześciennych i rozwijał moc 19 koni mechanicznych.

 

WFM Osa

 

Chociaż dla wielu miłośników jednośladów skutery nie zasługują na miano motocykli, to produkowana w Warszawskiej Fabryce Motocykli Osa musiała znaleźć się w tym zestawieniu ze względu na fakt, że była jedynym pojazdem tego typu produkowanym seryjnie w PRL-u. Produkcja odbywała się w latach 1959-65 i w tym czasie powstało koło 25 tysięcy Os (swoją drogą, oryginalna nazwa – wcaaale nie kojarzy się z Vespą). Osy były wyposażone w silniki o pojemności 148 (model M50) oraz 173 (M52) centymetrów sześciennych, o mocy odpowiednio 6,5 i 8 koni mechanicznych.

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska