Ile zarabiają YouTuberzy? Ten raport zaspokoi waszą ciekawość

2017-09-25
Ile zarabiają YouTuberzy? Ten raport zaspokoi waszą ciekawość

Od 1,5 tys. zł do niemal 30 tys. zł. Tyle średnio zarabiają youtuberzy na jednorazowej współpracy z marką (choć zdarzają się także współprace wyceniane na ponad 100 tys. zł). Natomiast zarobki z subskrybcji najpopularniejszych polskich twórców YouTube sięgają niemal 30 tys. złotych miesięcznie. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję GetHero i portal APYnews.

Najpopularniejszą kategorią tematyczną wśród polskich youtuberów jest gaming. Najczęściej deklarowanym źródłem zarobku są przychody z reklam AdSense – aż 96 proc. ankietowanych youtuberów udzieliło takiej odpowiedzi. Twórcy zarabiają także na branded contencie, eventach, streamach czy własnych sklepach. Aż 73 proc. przebadanych youtuberów współpracuje komercyjnie z markami.

 

Twórcy raportu – agencja GetHero i portal APYnews – przebadali 104 twórców działających na YouTube, reprezentujących różne typy kanałów i prezentujący różne treści wideo. Wyszło na to, że najpopularniejszą tematyką, którą zajmują się youtuberzy, jest gaming – blisko połowa badanych zajmuje się właśnie grami. Bardzo podobne wyniki uzyskują lifestyle i rozrywka – kolejno 29 i 24 proc. respondentów prowadzi właśnie takie kanały. Najwięcej, bo po 24 proc. treści występujących na badanych kanałach, stanowią gameplay'e oraz vlogi. Wśród popularnych treści można także wyróżnić Q&A (pytania i odpowiedzi), oraz unboxingi (filmy ukazujące jak youtuberzy rozpakowują świeżo otrzymane produkty i opowiadają o swoich wrażeniach).

 

– Jednym z najciekawszych zestawień w raporcie są bez wątpienia zarobki youtuberów. Jak wynika z deklaracji ankietowanych, różnice między najniższymi a najwyższymi średnimi zarobkami za jednorazową współpracę z marką bywają bardzo duże. Dzięki kampanii twórca jest w stanie średnio zarobić od 1 475 złotych (średnia wartość zarobku określanego w badaniu jako minimalny za jednorazową współpracę), najwięcej zaś 29 287 złotych (średnia wartość z wycen podawanych jako maksymalne), aczkolwiek należy pamiętać, że kwoty za jednorazową współpracę wynoszą nieraz nawet ponad 100 tys. złotych – mówi Tobiasz Wybraniec, prezes zarządu agencji GetHero.

 

Autorzy raportu sprawdzili również jak wygląda kwestia relacji między liczbą subskrybcji, a zarobkiem. Co do zasady wyniki raczej nie stanowią zaskoczenia – im więcej twórca ma subskrybentów, tym więcej zarabia miesięcznie. Dla mniejszych twórców (do 250 tysięcy subskrypcji) są to kwoty rzędu 3,7-4,5 tys. złotych miesięcznie, dla największych zaś (od 500 tysięcy subskrypcji): 13-27 tys. złotych.

 

Ciekawie prezentują się wyniki w tabeli przedstawiającej przedziały miesięcznych zarobków youtuberów. Tu także wyniki są bardzo skrajne. Zdecydowana większość – aż 82 procent badanych – zadeklarowało, że miesięcznie zarabia średnio od 1 do 10 tys. złotych, w tym 53 proc. deklaruje przedział 1-5 tys. złotych, a 29 proc. przedział 5 -10 tys. złotych. Tych najlepiej zarabiających (powyżej 10 tys. złotych, w przedziałach 10-25 tys., 25-50 tys. i 50-100 tys.) jest z kolei jedynie 18 proc. Tylko 1 procent badanych zadeklarował, że nie zarabia w ogóle poza reklamami AdSense. Powyższe dane pozwalają na stwierdzenie, że 20 proc. „najbardziej dochodowych” YouTuberów, zarabia więcej niż 80 proc. pozostałych.

 

Ogólnie twórca działający na YouTube'ie (z przebadanej puli) zarabia średnio 9 181 złotych. Dla gamingowców średnia to 6 625 złotych, dla kanałów rozrywkowych niewiele mniej – 6 479 złotych. Najwięcej natomiast zarabiają twórcy z kategorii lifestyle – średnio 13 166 złotych.

 

Jednocześnie yotuberzy często decydują się na darmową współpracę. Ponad 70 proc. badanych potwierdza, że wzięło udział w darmowej kampanii z marką, a jako główny powód youtuberzy podali cele charytatywne. Jak wynika z raportu, decydują się oni także na współpracę bez wynagrodzenia, gdy temat kampanii jest im bliski lub po prostu lubią daną markę. Wśród YouTuberów bardzo popularny jest również barter – 3/4 ankietowanych potwierdza, że współpracowało na takich zasadach. Tego typu współpracę ma za sobą 65-80 proc. twórców gamingowych, rozrywkowych oraz lifestylowych. Tylko 20-35 proc. twórców w ogóle nie współpracuje barterowo.

 

Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów telefonicznych i e-mailowych, bezpośrednio z twórcami kanałów na YouTube'ie. Grupa youtuberów została wybrana na zasadzie różnorodności w przedziale posiadanych subskrypcji. Twórcy raportu zamierzają powtarzać badanie co rok.

 

Wszystkie zarobki są podane w kwotach netto. I co, dobry interes?

 

 

fot. Rezigiusz / YouTube

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska