Jedzenie, które doda ci energii

2019-02-06
Jedzenie, które doda ci energii

Oto, co powinieneś spożywać każdego dnia, aby nie opaść z sił w newralgicznych momentach dnia.

Zima to czas kiedy często brakuje nam energii. Mimo wszystko musimy przez te kilka zimowych miesięcy wykonywać swoje codzienne obowiązki. Dlatego jeżeli cierpisz na spadek energii, wieczne zmęczenie i senność, warto zastanowić się co może ci pomóc. Jednym ze skutecznych sposobów na przypływ energii jest odpowiednio zbilansowana dieta.

Odpowiednia kaloryczność to podstawa

Pod koniec zimy bardzo często sięgamy po diety odchudzające. Chcemy schudnąć przed wiosną, a ponieważ czas nas goni, poszukujemy szybkich rozwiązań. W związku z tym niejednokrotnie decydujemy się na radykalne diety odchudzające. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Tak restrykcyjne rozwiązania mogą stać się przyczyną niedoborów żywieniowych oraz przyczynić się do wystąpienia efektu jojo. To sprawia, że nie wpłyną pozytywnie na nasze samopoczucie i poziom energii. Efektem stosowania zbyt niskokalorycznych diet może być raczej uczucie ciągłego rozdrażnienia, głodu i zmęczenia. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest odpowiednio zbilansowana dieta o racjonalnie zredukowanej kaloryczności. W celu jej otrzymania warto skorzystać z pomocy dietetyka, który dobierze jadłospis do naszych indywidualnych potrzeb. Jeśli natomiast brakuje nam czasu by samodzielnie przygotowywać zdrowe, odpowiednio zbilansowane posiłki warto zastanowić się nad zamówieniem diety pudełkowej.

Rola indeksu glikemicznego

Jeśli ciągle chodzimy zmęczeni powinniśmy zastanowić się czy w naszym jadłospisie nie dominują produkty o wysokim indeksie glikemicznym (IG). Ich spożycie powoduje nagły wzrost, a następnie gwałtowny spadek stężenia glukozy we krwi. W konsekwencji krótko po spożyciu posiłku czujemy się głodni i zmęczeni. Dlatego jeśli chcemy mieć więcej energii powinniśmy postawić na produkty o niskim IG. Zaliczamy do nich, m.in.:

- kaszę gryczaną
- kaszę jęczmienną perłową
- kaszę bulgur
- komosę ryżową
- płatki gryczane
- płatki żytnie
- ryż dziki
- ryż brązowy
- otręby owsiane i pszenne
- nasiona roślin strączkowe
- owoce jagodowe
- surowe warzywa

Z kolei do produktów o wysokim indeksie glikemicznym, których spożycie powinniśmy ograniczyć lub całkowicie je wyeliminować z jadłospisu zaliczamy, np.:

- pieczywo z białej mąki, mąki kukurydzianej i ryżowej
- słodkie płatki śniadaniowe
- płatki ryżowe
- ryż biały
- ryż dmuchany
- kasza manna
- kasza kuskus
- daktyle
- ziemniaki smażone, frytki, chipsy
- produkty na bazie ciasta francuskiego
- słodycze
- słodkie napoje

Witaminy i składniki mineralne, które dodają energii

Jadłospis, którego celem jest walka ze zmęczeniem i sennością powinien być bogaty określone witaminy i składniki mineralne. Zaliczamy do nich witaminę C, witaminę D, witaminę B1, witaminę B6, witaminę B12, magnez oraz żelazo. W jakich produktach możemy ich szukać?

Wybrane źródła witaminy C:

- owoce cytrusowe
- truskawki
- maliny
- porzeczki
- owoce aronii
- owoce dzikiej róży
- natka pietruszki
- papryka
- brukselka
- kapusta

Wybrane źródła witaminy D:

- łosoś
- sardynka
- śledź
- pstrąg tęczowy
- makrela
- halibut
- jajka

Wybrane źródła witamin z grupy B:

- mleko i produkty mleczne
- jajka
- orzechy
- pełnoziarniste pieczywo
- mięso z indyka
- mięso z kurczaka
- zarodki pszenne
- otręby pszenne
- drożdże
- kasza jaglana

Wybrane źródła magnezu:

- pestki dyni
- otręby pszenne
- kakao
- nasiona sezamu
- nasiona słonecznika
- zarodki pszenne
- komosa ryżowa
- amarantus
- otręby żytnie
- soja

Wybrane źródła żelaza:

- czarnuszka
- pestki dyni
- otręby pszenne
- kakao
- otręby żytnie
- nasiona roślin strączkowych
- komosa ryżowa
- jajka
- nasiona chia
- amarantus

Podsumowując jeśli chcemy odzyskać energię warto zadbać o odpowiednią kaloryczność diety, obecność w jadłospisie produktów o niskim indeksie glikemicznym, a także o odpowiednią ilość witamin i składników mineralnych (witamin: C, D, witamin z grupy B, żelaza oraz magnezu). Zamiast przyrządzać posiłki samodzielnie można też wybrać odpowiedni catering dietetyczny na serwisie jakiepudelko.pl

 

Materiał partnera

 

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska