Mitsubishi Eclipse Cross: nowe otwarcie

2018-02-21
Mitsubishi Eclipse Cross: nowe otwarcie

Ten SUV jest autem dla Mitsubishi granicznym. Wyznacza nowy kierunek, zarówno jeśli chodzi o wzornictwo, jak i wykonanie, czy prowadzenie. Japończycy w niego wierzą, pytanie czy uwierzą w zapewnienia o przewagach klienci...

 

Zadaniem Mitsubishi Eclipse Cross jest się podobać. Ale nie tylko wizualnie, ale także pod każdym innym względem. Żeby się to udało firma wyposażyła auto w cechy, których nie miał żaden jego poprzednik. A jednocześnie takie, z których Mitsubishi jest znane, czyli doskonały napęd na wszystkie koła oraz prowadzenie bez zarzutu i na każdej nawierzchni.

 

Eclipse Cross ma sportową sylwetkę SUV-a coupe. Tak aut spod znaku Trzech Diamentów dotąd nie projektowano. Z kolei za osiągi odpowiadają zupełnie nowe silniki, benzynowy i wysokoprężny, połączone z nowymi skrzyniami biegów. Przyjemność z jazdy zapewnia sztywne, choć komfortowe zawieszenie i najnowsza generacja znanego z Mitsubishi Lancera Evolution układu kontroli napędu na 4 koła - Super-All Wheel Control.

 

Nowy SUV jest dopełnieniem dwóch pozostałych aut tego typu od Mitsubishi: ASX-a oraz Outlandera. Jest jednak SUV-em o bardziej sportowym charakterze. Przy czym jeśli chodzi o praktyczność, łączy cechy modelu kompaktowego do rodzinnego użytku z praktycznym autem uterenowionym.

 

 

Na zewnątrz Eclipse Cross łączy wyraziste i ostre linie z miękkimi. W nadwozie wtopione są akcenty sportowe (wydłużona linia maski i opadający tył dachu z „podwójną bańką” służącą poprawie aerodynamiki). Udało się przy tym zachować przestronność kabiny bez konieczności stosowania przytłaczających kanciastych kształtów rodem z pojazdów użytkowych. Tak jak Eclipse Cross będą zresztą projektowane kolejne auta Japończyków.

 

W środku połączono ergonomię z jakością wykonania. Kokpit podzielono na dwie części: górną informacyjną oraz dolną wykonawczą. Obsługa funkcji jest dzięki temu intuicyjna i naturalna, a wzrok rzadko odrywa się od kierunku jazdy. Kokpit wykończono „po europejsku”, na wszystkich wielkopowierzchniowych elementach zastosowano miękkie trójwymiarowe materiały. Połączono je kontrastowo z mocnymi akcentami, inkrustacjami i listwami ozdobnymi. Od nowa zaprojektowano także fotele tak, by można w nich było jeździć dynamicznie, ale jednocześnie by było w nich komfortowo podczas długich podróży.

 

Japończycy położyli nacisk na nowoczesne technologie. System infotainment oferuje kierowcy i pasażerom łączność elektroniczną ze światem zewnętrznym, integrację dla najpopularniejszych systemów operacyjnych smartfonów oraz innych urządzeń przenośnych. Touchpad działa identycznie jak w laptopie.

 

 

Za dynamikę odpowiadają dwa silniki. Zupełnie nowy motor benzynowy oraz zmodernizowany diesel. Do wyboru są 3 skrzynie biegów, nowy 8-biegowy automat, ośmiostopniowa przekładnia CVT oraz 6-biegowa skrzynia manualna. Oba silniki są turbodoładowane i oba mają bezpośredni wtrysk paliwa. Silnik benzynowy to zupełnie nowa jednostka o pojemności 1,5 l i mocy 163 KM. Motor jest dynamiczny i elastyczny. Turbodiesel o pojemności 2,2 l to najnowsze wcielenie jednostki napędowej znanej już z innych modeli Mitsubishi. Ma 150 KM.

 

Każdy z silników w Eclipse Crossie może być połączony z napędem tylko na oś przednią lub na obie osie. W tym drugim przypadku Mitsubishi zaczerpnęło z 80 lat doświadczenia w produkcji aut 4x4. Jego wynikiem jest system nazywany dziś Super-All Wheel Control (S-AWC). Jest to mechaniczno-elektroniczny układ zapewniający w każdych warunkach optymalną dystrybucję siły napędowej pomiędzy koła samochodu. Dane analizowane są na podstawie informacji z czujników umieszczonych w całym aucie, w tym czujnika kąta obrotu kierownicy, czujnika przyspieszenia wzdłużnego, przyspieszenia bocznego, czujnika znoszenia prędkości, obciążenia itp.

 

S-AWC zapewnia lepszą jazdę w zakrętach, większą stabilność podczas jazdy na wprost, stabilność przy zmianie pasa ruchu czy przy jeździe po śliskiej nawierzchni. Standardowo moment obrotowy dzielony jest na przednie i tylne koła w proporcji 80/20, ale w razie konieczności może być błyskawicznie i stale zmieniony na 55/45 w trybie Auto. Napęd może być przenoszony w trzech trybach wybieranych przez kierowcę – poza wspomnianym Auto to Gravel („szuter”) oraz Snow („śnieg”).

 

Eclipse Cross otrzymał bardzo sztywne nadwozie, które jednocześnie jest lekkie. Zastosowano kilkadziesiąt zabiegów, dzięki którym okazało się to możliwe. Zawieszenie kół w Eclipse Cross to kolumny MacPhersona z przodu i układ wielodrążkowy z tyłu. Zostało opracowane tak, by dać kierowcy precyzję prowadzenia i by najlepiej pozwalało kontrolować zachowanie samochodu na zakrętach.

 

Auto wyposażone jest w najnowocześniejsze technologie i rozwiązania gwarantujące maksimum bezpieczeństwa. Na pokładzie auta znajdują się m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowej (oparty na obserwacji przedpola przez kamery oraz sensory radarowe), potrafiący automatycznie hamować awaryjnie. Jest system informujący o niezamierzonej zmianie pasa, o obecności innego użytkownika drogi w martwym polu lusterek, o ruchu poprzecznym za samochodem, adaptacyjny tempomat z automatycznym utrzymywaniem bezpiecznego odstępu od poprzednika, a także automatyczne sterowanie przełączaniem między światłami mijania i drogowymi.

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska