Jakie błędy najczęściej popełniamy za kierownicą?

2018-04-05
Jakie błędy najczęściej popełniamy za kierownicą?

Chyba wszyscy zgodzimy się co do tego, że sytuacja na polskich drogach jest daleka od idealnej. I zapewne mogłaby ulec znaczącej poprawie, gdyby tylko kierowcy przestali popełniać wciąż te same, łatwe do wyeliminowania błędy.

Chociaż w 2017 roku na polskich drogach doszło do mniejszej liczby wypadków niż rok wcześniej, to nadal jest ich całkiem sporo. Według statystyk Komendy Głównej Policji w ubiegłym roku doszło do około 32,5 tysiąca wypadków, w których zginęło ponad 2,8 tysięcy osób, a ok. 39 tysięcy było rannych. Winę za część z nich ponosi zapewne źle zaprojektowana infrastruktura oraz zły stan samych dróg, ale ogromna większość jest spowodowana błędami popełnianymi przez kierowców.

Jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy?

Owe błędy można zasadniczo podzielić na dwie kategorie – te, które nie mają negatywnego wpływu na bezpieczeństwo na drodze (w tym przypadku chodzi o kwestie związane z techniką jazdy, przez które nieświadomie możemy na przykład sprawić, że auto będzie spalało więcej paliwa, a niektóre jego elementy będą niepotrzebnie obciążane), oraz na te, których efektem jest niebezpieczna sytuacja na drodze. Najpierw skupimy się na tych pierwszych.

Jazda na niewłaściwych obrotach

Większość kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że zbyt długa jazda na wysokich obrotach nie sprzyja żywotności silnika i powoduje wysokie spalanie. Nie wszyscy jednak wiedzą, że trzymanie zbyt niskich obrotów również jest błędem – w tym przypadku mocno obciążamy układ korbowo–tłokowy

Szybki wjazd w kałuże

To zły pomysł z dwóch powodów. Po pierwsze, kontakt silnika z dużą ilością wody może spowodować kosztowne w skutkach awarie. Po drugie, pod każdą kałużą może kryć się dziura lub wyrwa w drodze, a wjechanie w nią z dużą prędkością z pewnością będzie odczuwalne dla układu zawieszenia.

Niewłaściwe używanie sprzęgła

Podczas jazdy powinniśmy pamiętać o tym, żeby nie trzymać stopy na pedale sprzęgła. Nawet minimalny nacisk wprawia łożysko w ruch, co może doprowadzić do szybkiego zużycia zarówno docisku sprzęgła, jak i samego łożyska. Nie wciskajmy sprzęgła również podczas pokonywania zakrętów – mamy wówczas większą szansę na wypadnięcie z drogi.

O ile popełniając powyższe błędy możemy co najwyżej przysporzyć sobie kosztów związanych z naprawą samochodu, o tyle te, którymi zajmiemy się poniżej mogą mieć zdecydowanie poważniejsze skutki. I chociaż wielu z was mogą wydać się oczywiste, to i tak są notorycznie popełniane przez setki tysięcy kierowców w naszym kraju.

Jazda pod wpływem alkoholu

Ogromne pieniądze wydawane na rozmaite kampanie społeczne i zaostrzające się co jakiś czas przepisy odnoszą co prawda pewien skutek, ale do ideału sporo nam brakuje. Nie będziemy nikogo przekonywać, że po spożyciu alkoholu nie powinno się siadać za kółkiem. Wystarczy powiedzieć, że tylko w 2017 roku liczba zatrzymanych pijanych kierowców wyniosła ponad 100 tysięcy.

Nadmierna prędkość

Wydawać by się mogło, że większość znaków informujących o ograniczeniu prędkości na danym odcinku drogi stoi co najwyżej dla ozdoby. Przeciętny polski kierowca zazwyczaj sam decyduje, jaka prędkość jest odpowiednia – jeśli znak pokazuje 70, przeważnie jedzie 90-100 kilometrów na godzinę. I nie widzi w tym nic niewłaściwego.

Zabawa smartfonem podczas jazdy

Brak koncentracji podczas prowadzenia samochodu jest jednym z najczęstszych powodów wypadków. A nic nie dekoncentruje tak, jak smartfon – w porównaniu z przeglądaniem Facebooka w trakcie jazdy nawet rozmowa przez telefon wydaje się mało groźna. Tym bardziej dziwi zatem fakt, że producenci samochodów jak jeden mąż instalują w swoich produktach ogromne ekrany dotykowe, które odwracają uwagę od drogi praktycznie w takim samym stopniu, jak smartfony.

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska