Volkswagen I.D. Pikes Peak – czy uda się pobić rekord?

2018-06-18
Volkswagen I.D. Pikes Peak – czy uda się pobić rekord?

Volkswagen zaprezentował bolid, który 24 czerwca 2018 roku stanie przed niezwykle trudnym zadaniem – cel to wjazd na słynny szczyt Pikes Peak w czasie krótszym niż 8:57,118.

Druga połowa czerwca to obfitujący w emocje okres dla fanów motorsportu. Dopiero co zakończyła się rywalizacja w ramach 24-godzinnego wyścigu LeMans (w którym triumfował Fernando Alonso), a dużymi krokami zbliża się kolejne ikoniczne wydarzenie – Pikes Peak International Hill Climb, nazywany również „wyścigiem do chmur”.

Wyścig do chmur

Na liczącej niespełna 20 kilometrów trasie wiodącej na szczyt, którego wysokość bezwzględna wynosi 4302 metry nad poziomem morza, po raz pierwszy ścigano się już w 1916 roku. Najlepszy wówczas wynik uzyskał Rea Lentz, który dotarł na metę w czasie 20 minut i 55 sekund. Po stu latach najlepszym udało się skrócić ten czas o ponad połowę.
Gdy w 2012 roku do udziału w wydarzeniu zostały dopuszczone samochody elektryczne, od razu dołączyły do górnej części stawki. Rok później napędzany prądem pojazd kierowany przez Rhysa Millena zajął drugie miejsce w generalnej klasyfikacji, ustępując jedynie rewelacyjnemu wówczas Sebastianowi Loebowi - Francuz za kierownicą Peugeota 208 T16 ustanowił wtedy rekord, pokonując trasę w 8 minut i 13 sekund. Przejazd Millena, który trwał 8:57,118 minut, pozostaje najlepszym rezultatem w klasie pojazdów elektrycznych.

Elektryczny rekord?

Na poprawienie tego wyniku ma nadzieję Volkswagen, który stworzył pojazd specjalnie na tę okazję – mowa o Volkswagen I.D. Pikes Peak. Możliwości bolidu robią wrażenie – jest on napędzany dwoma silnikami elektrycznymi, które razem generują moc 500 kW, czyli około 680 koni mechanicznych. W połączeniu z niezwykle niską masą oraz właściwościami aerodynamicznymi otrzymujemy samochód, który ma duże szanse na pobicie rekordu Millena.

Za kierownicą bolidu zasiądzie nie byle kto, bo Romain Dumas – francuski kierowca rajdowy i wyścigowy z doświadczeniem zarówno w Pikes Peak (wygrywał w swojej klasie w 2014, 2016 i 2017 roku), wyścigach 24-godzinnych (LeMans, Daytona, Nurburgring), a także Dakarze oraz Formule 1 (był kierowcą testowym Renault).

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska