Cztery pierścienie w miejskiej dżungli: nowe Audi A1

2018-06-22
Cztery pierścienie w miejskiej dżungli: nowe Audi A1

Audi A1 zadebiutowało w 2010 roku jako zupełnie nowa seria modelowa czterech pierścieni. W tym roku na drogi wyjeżdża druga generacja kompaktowego modelu kompaktowego. Nowe Audi A1 Sportback ma dynamiczną sylwetkę i ma spodobać się nieco młodszym klientom. Uda się?

Samochód znacznie urósł, wzdłuż i wszerz. Jego wymiary zewnętrzne to: długość 4,03 m, szerokość – 1,74 m i wysokość – tylko 1,41 m. Dzięki szerokiemu rozstawowi kół i krótszym zwisom, jego sylwetka jest sportowa i napięta. Szeroka, nisko osadzona osłona chłodnicy Singleframe i zaakcentowane boczne wloty powietrza, dominują w wyrazistym przodzie pojazdu. To prawdziwe Audi, chociaż mniejsze.

Można je personalizować na wiele różnych sposobów. W zależności od wybranej linii wyposażenia – basic, advanced albo S line – części dodatkowe karoserii: kratownica osłony chłodnicy, zaakcentowane boczne wloty powietrza, dolna strefa obu zderzaków oraz dyfuzor i tylny spojler, są wykonane inaczej. Nowością w Audi A1 Sportback jest właśnie modułowa struktura linii wyposażeniowych, która umożliwia elastyczność, tak pożądaną przez młodych. Po raz pierwszy klient może całkowicie dowolnie łączyć ze sobą linie wyposażenia zewnętrznego i wewnętrznego.

Sportowo w środku

„Najbardziej sportowe wnętrze w klasie kompaktowej” – taki był cel stylistów. Stąd wnętrze jest skupione na kierowcy, a jego stylistyka jest emocjonalna i zindywidualizowana. Uwagę we wnętrzu przykuwają kształty i formy nawiewów, cyfrowej deski rozdzielczej oraz daszka nad nią. Konsola środkowa i opcjonalny wyświetlacz MMI touch są zwrócone ku kierowcy pod kątem 13 stopni. Wyświetlacz z pasmem nawiewów po stronie pasażera zlewają się w jedną całość i mają wygląd czarnego panelu rozciągającego się od prawych do lewych drzwi.

Wnętrza także można dowolnie personalizować. Linie Advanced, Design selection i S line oferują wiele możliwości wyboru kolorów i materiałów odzwierciedlających indywidualny gust właściciela. Wygląd listwy na tablicy przed pasażerem przedniego fotela różni się w zależności od linii wyposażenia. Zmianie podlegają również odpowiednio dobierane akcenty kolorystyczne na nawiewach, konsoli środkowej i wgłębieniach klamek.

Nowe Audi A1 Sportback jest przygotowane na cyfrową przyszłość. Już w wersji podstawowej, standardowo na pokładzie znajduje się w pełni cyfrowa tablica rozdzielcza z 10,25-calowym wyświetlaczem wysokiej rozdzielczości oraz wielofunkcyjna kierownica. Audi virtual cockpit dostępny jest opcjonalnie, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy wyświetla kompleksowe i wszechstronne informacje: począwszy od strzałek nawigacji, przez dynamiczne animacje i informacje infotainment wraz z usługami connect, aż po grafiki niektórych systemów wsparcia kierowcy.

Samochód w sieci

Kompakt jest połączony z globalną siecią. Łączy smartfona z anteną pokładową, zapewniając w ten sposób lepszą jakość zasięgu z wykorzystaniem standardu LTE. Audi phone box bezprzewodowo i indukcyjnie ładuje również smartfona w standardzie Qi. Dopełnieniem programu infotainment są dodatkowe elementy opcjonalne. Należą do nich: odbiornik cyfrowych programów radiowych DAB oraz radio hybrydowe, które w razie złej jakości odbioru automatycznie i bez zauważalnej przerwy przełącza się z naziemnych stacji radiowych (FM/DAB) na streaming online. Dzięki niemu, klient ma dostęp do ponad 25 tysięcy różnych radiostacji i podcastów z całego świata.

Opcjonalny system nagłaśniający Audi sound system posiada osiem głośników, w tym subwoofer, a jego sześciokanałowy wzmacniacz charakteryzuje się mocą 180 W. Dostępny na życzenie system Bang & Olufsen Premium Sound System steruje jedenastoma głośnikami o mocy 560 W.

Silniki dla różnych temperamentów

Silników w nowym kompaktowym Audi będzie kilka. Ich gama obejmuje jednostki TFSI o mocy od 95 KM do 200 KM. Silniki podstawowe to małolitrażowe jednostki trzycylidrowe o pojemności 1 litra. Topowe, to jednostki czterocylindrowe o pojemności 1,5 lub 2 litrów. Turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk i filtr cząstek stałych to komponenty standardowe. Dla wszystkich jednostek napędowych Audi oferuje manualną skrzynię biegów lub dwusprzęgłową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynię S tronic. Wyjątkiem jest silnik 40 TFSI, z którym standardowo współpracuje sześciobiegowa przekładnia automatyczna S tronic.

Sportowe zawieszenie

Konstrukcja osi nowego Audi A1 Sportback pozwala na sportowe prowadzenie pojazdu. Zawieszenie kół przednich to konstrukcja McPhersona z trójkątnymi wahaczami i aluminiowymi wspornikami. Ponadto zawieszenie przednie obejmuje sprężyny oraz teleskopowe amortyzatory pneumatyczne. Z tyłu natomiast zastosowano kompaktową lekką belkę skrętną ze zintegrowanym stabilizatorem.

Audi oferuje dla nowego A1 Sportback trzy różne konfiguracje zestrojenia zawieszenia. Obok zawieszenia standardowego, opcjonalnie dostępne jest sztywniejsze zawieszenie sportowe.

Nowe Audi A1 Sportback zjeżdża z taśmy opcjonalnie wyposażone w system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może wybrać w nim jeden z czterech trybów pracy: auto, dynamic, efficiency lub individual. W podstawowej konfiguracji, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ingeruje w charakterystykę pracy wspomagania układu kierowniczego i silnika. Także elementy opcjonalne, takie jak automatyczna skrzynia biegów S tronic, korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop&Go, tempomat konwencjonalny, system start-stop, dźwięk pracującego silnika i zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami, są sprzężone z systemem wyboru dynamiki jazdy.

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska