Playboy poleca: elektryczny Jaguar I-Pace

2018-07-13
Playboy poleca: elektryczny Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace to samochód z napędem elektrycznym: bardzo mocny, inteligentny, bezpieczny. Plus taki, który nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery. Sprawdziliśmy go.

Model I-Pace zapewnia charakterystyczne dla samochodów sportowych osiągi, wykorzystuje najnowsze algorytmy sztucznej inteligencji oraz oferuje poziom praktyczności typowy dla 5-miejscowego SUV-a.

Potężny zasięg (jak na osiągi)

Dzięki najnowocześniejszym akumulatorom litowo-jonowym o pojemności 90 kWh, które składają się z 432 ogniw pakietowych, zasięg modelu I-Pace wynosi 480 km. Korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego (o mocy 100 kW), właściciele będą mogli naładować akumulatory od 0 do 80 proc. w zaledwie 40 minut. Naścienna, domowa ładowarka prądu zmiennego (7 kW) pozwoli na uzyskanie takiego samego zasięgu w nieco ponad dziesięć godzin.

Gama inteligentnych rozwiązań zwiększających zasięg pojazdu obejmuje także system wstępnego kondycjonowania baterii: po podłączeniu do źródła zasilania, Jaguar I- Pace automatycznie zwiększy (lub obniży) temperaturę akumulatorów tak, aby zmaksymalizować zasięg przed wyruszeniem w trasę.

Doskonałe osiągi (jak na SUV-a)

Dwa zaprojektowane samodzielnie przez Jaguara silniki elektryczne - z półosiami przechodzącymi przez korpus silnika, co pozwala zachować kompaktowe wymiary - zostały zamontowane przy każdej z osi. Generują one łącznie 400 KM mocy i 696 Nm momentu obrotowego, zapewniając napęd na wszystkie koła i przyczepność na każdym rodzaju nawierzchni.

Natychmiastowa dostępność momentu obrotowego oraz wysoka sprawność silników elektrycznych gwarantują typowe dla samochodu sportowego osiągi, rozpędzając model I-Pace od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,8 sekundy.

W wykonanym z aluminium i przystosowanym specjalnie do potrzeb pojazdu elektrycznego nadwoziu wykorzystano technologię nitowania i klejenia, która zapewnia lekkość i sztywność konstrukcji. Wraz z pełniącym rolę elementu strukturalnego pakietem akumulatorów, nadwozie gwarantuje sztywność skrętną na poziomie 36 kNm/stopień - jest to najwyższa wartość uzyskana kiedykolwiek w samochodzie marki Jaguar.

Akumulatory są umieszczone centralnie, pomiędzy osiami oraz możliwie jak najniżej. Ich obudowa jest odizolowana od podłogi pojazdu specjalnym uszczelnieniem. Takie rozwiązania zapewnia idealny rozkład masy (50:50) oraz sprawia, że środek ciężkości znajduje się bardzo nisko. W połączeniu z podwójnymi wahaczami poprzecznymi zastosowanymi w przednim zawieszeniu, oraz z tylną osią typu Integral Link z (opcjonalnym) zawieszeniem pneumatycznym, a także z systemem aktywnego zawieszenia, rozwiązanie to zapewnia doskonałe własności jezdne i bardzo wysoki poziom komfortu.

Nowoczesny design

Opływowa, przypominająca nadwozie typu coupe sylwetka została zainspirowana wyczynowym Jaguarem C-X75. Do jej elementów charakterystycznych należą: krótka, nisko osadzona maska, pełniący rolę spojlera aerodynamicznego dach oraz zaokrąglona tylna szyba. Przesunięty ku przodowi przedział pasażerski kontrastuje z kanciastym tyłem, który pozwala na obniżenie współczynnika oporu powietrza do wartości jedynie 0,29 Cd. Aby zapewnić zarówno odpowiedni poziom chłodzenia, jak i korzystne własności aerodynamiczne, aktywne przesłony wlotu powietrza otwierają się, kiedy konieczne jest schłodzenie podzespołów. Poza tym pozostają zamknięte, przekierowując powietrze przez zintegrowany z maską wlot, a tym samym zapewniając jego niezakłócony przepływ wokół sylwetki pojazdu.

Wnętrze zaprojektowano tak, by zapewnić pasażerom jak największą ilość miejsca. Dzięki zaawansowanym materiałom - w tym dostępnej opcjonalnie tapicerce z wysokogatunkowej tkaniny o nazwie Kvadrat - oraz niezwykłej dbałości o szczegóły od razu widać, że mamy do czynienia z prawdziwym Jaguarem.

Pojemność i bagażnik

Choć I-Pace plasuje się segmencie SUV-ów średniej wielkości, dzięki przesuniętej ku przodowi kabinie oraz elektrycznemu zespołowi napędowemu, ilość miejsca we wnętrzu jest porównywalna z dużymi SUV-ami. Pasażerowie podróżujący z tyłu mają 890 mm miejsca na nogi, a za sprawą braku tunelu nad tradycyjną skrzynią biegów, zabudowano przydatny schowek środkowy o pojemności 10,5 litra. Pod tylnymi siedzeniami znajdują się schowki na tablet i laptop, zaś bagażnik ma pojemność 656 litrów (1453 litry po złożeniu tylnej kanapy).

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska