Nowa Kia ProCeed: jest lepiej niż było

2018-09-18
Nowa Kia ProCeed: jest lepiej niż było

Nowa Kia ProCeed o pięciodrzwiowym nadwoziu typu shooting brake łączy elegancki design z przestronnością wnętrza i z funkcjonalnością kombi. ProCeed zaprezentowany zostanie szerokiej publiczności na początku października podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Sprzedaż auta wyłącznie w Europie rozpocznie się na przełomie roku.

Nowy ProCeed – zaprojektowany, testowany i produkowany w Europie – korzysta z nazwy trzydrzwiowego hatchbacka drugiej generacji, którym była Kia pro_cee’d. Za wygląd i techniczną stronę ProCeeda odpowiadają centrum europejskiego designu Kia oraz ośrodek badawczo-rozwojowy, które mieszczą się w Niemczech. ProCeed będzie produkowany w fabryce Kia w słowackiej Żylinie, w której już powstają nowy Ceed i nowy Ceed kombi, zaprezentowane na początku tego roku.

Jako najbardziej wyrafinowana wersja nadwoziowa nowej rodziny modeli Ceed, Kia ProCeed będzie dostępna wyłącznie w wersji GT Line i jako model GT z silnikiem o mocy 204 KM.

Produkcja shooting brake’a ProCeed rozpocznie się w listopadzie. Początek sprzedaży, wyłącznie na rynku europejskim, zaplanowano już na przełomie roku. Podobnie jak pozostałe modele, również ProCeed standardowo będzie objęty wyjątkową na rynku 7-letnią gwarancją lub do przebiegu aż 150 tys. kilometrów.

Design nadwozia - wyjątkowa sylwetka typu shooting brake

Nowa Kia ProCeed nawiązuje detalami do pro_cee'da drugiej generacji. Nadwozie typu shooting brake stanowi alternatywę dla tradycyjnych trzydrzwiowych hatchbacków i łączy znakomite proporcje z kompaktowymi rozmiarami, które odpowiadają za zwinność auta. Z DNA coupé, nadwozie ProCeeda jest niższe i dłuższe niż nadwozia Ceeda w wersji hatchback i kombi. Design ProCeed udanie łączy z funkcjonalnością. Mimo bardzo mocno opadającej linii nadwozia, której nie mają kompaktowe samochody rodzinne, bagażnik ProCeeda ma imponującą pojemność.

ProCeed będzie dostępny wyłącznie w najlepiej wyposażonej wersji GT Line i jako najwyższy model w gamie samochodów marki Kia, czyli GT. Niski, szeroki i o opływowej sylwetce – proporcje nadwozia ProCeeda różnią się od proporcji pozostałych Ceedów. Z pięciodrzwiowym modelem Ceeda shooting brake dzieli jedynie pokrywę silnika i przednie błotniki, pozostałe elementy karoserii są nowe. Mimo to w nadwoziu ProCeeda łatwo wskazać wiele detali stylistycznych, które są charakterystyczne dla designu marki Kia, ze stylistyką przedniej części nadwozia na czele. Grill w postaci tygrysiego nosa, szeroki dolny wlot powietrza, zdecydowane przetłoczenia z boku karoserii – to tylko niektóre z elementów współczesnego designu Kia.

Podobnie jak w przypadku Ceeda, przód ProCeeda jest opracowany w oparciu o precyzyjnie prowadzone poziome linie, z seryjnymi diodami LED typu „Ice Cube” do jazdy dziennej, którymi ProCeed nawiązuje do wcześniejszych modeli Kia z serii GT Line i GT. Nowy model zachowuje tę samą szerokość nadwozia jak w pięciodrzwiowym hatchbacku, która wynosi 1800 mm, ale ma unikalny design przedniego zderzaka.

Przy długości nadwozia wynoszącej 4605 mm ProCeed jest o 5 mm dłuższy od Ceeda kombi i ma dłuższy przedni zwis (885 mm). Pod względem wysokości kombi góruje nad shooting brake’iem o 43 mm. Wysokość ProCeeda wynosi 1422 mm. Prześwit ProCeeda jest mniejszy o 5 mm niż w kombi i liczy 135 mm. Skonstruowany na tej samej platformie K2, co inne modele rodziny Ceed, ProCeed ma identyczny rozstaw osi wynoszący 2650 mm.

Design wnętrza i funkcjonalność

ProCeed oferuje przestronność i funkcjonalność kombi w nadwoziu typu shooting brake. Kabina ProCeeda jest tak samo ergonomiczna, jak pozostałych modeli z rodziny Ceed. We wnętrzu zastosowano wysokiej jakości i miękkie w dotyku tworzywa oraz sporo elementów, które imitują metal. Poziomy układ deski rozdzielczej pozostał niezmieniony.

7-calowy ekran dotykowy znajduje się w centralnym punkcie deski rozdzielczej, poniżej umieszczono intuicyjne w obsłudze elementy sterowania systemami – audio i klimatyzacji. Konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co ułatwia obsługę.

Wnętrze ProCeeda różni się od kabin pozostałych modeli z rodziny Ceed szeregiem detali, których zadaniem jest wprowadzenie do niego bardziej sportowej atmosfery. Szarą podsufitkę zastąpiono czarną, na progach pojawiły się metalizowane listwy. Spłaszczona u dołu kierownica należy do wyposażenia standardowego, podobnie jak łopatki ze stopu metali lekkich przy kierownicy w modelach wyposażonych w przekładnię dwusprzęgłową.

ProCeed jest dostępny z różnymi przednimi siedzeniami do wyboru, w zależności od specyfikacji. Standardowo na każdych jest wyszyte logo „GT”. Topowy model, czyli ProCeed GT, jest wyposażony w nowe sportowe fotele z mocniejszym bocznym podparciem pleców i ud. Obszyte czarną skórą i zamszem siedzenia wersji GT mają czerwone szwy. Klienci, którzy wybiorą wersję GT Line, również mogą zamówić fotele w stylu tych z wersji GT. Jedyna widoczna różnica między opcjonalnymi fotelami do wersji GT Line a seryjnymi w modelu GT, to kolor szwów – szary zamiast czerwonego.

Płyta podłogowa, na której skonstruowano ProCeeda, zapewnia dużo miejsca dla pasażerów z przodu i z tyłu. Dzięki temu, że pasażerowie z tyłu siedzą nieco niżej niż w pięciodrzwiowym hatchbacku i kombi, mają podobną ilość miejsca na nogi i nad głową mimo niższej wysokości nadwozia i bardziej opadającego dachu ProCeeda.

Shooting brake marki Kia dysponuje bagażnikiem o pojemności większej niż w wielu typowych kombi segmentu C, a nawet niektórych kombi klasy średniej. Pojemność przedziału bagażowego wynosi 594 litry (wg VDA), czyli jest o 50 proc. większa niż pojemność bagażnika pięciodrzwiowego Ceeda. Nisko przebiegająca dolna krawędź bagażnika w połączeniu z mniejszym prześwitem ProCeeda sprawiają, że załadunek i rozładunek auta jest bardzo łatwy.

Po złożeniu siedzeń podłoga bagażnika jest płaska. W schowku pod podłogą bagażnika można schować mniejsze przedmioty, bagażnik wyposażono w uchwyty do zawieszenia toreb. ProCeeda można wyposażyć w pokrywę bagażnika Smart Power Tailgate, która otwiera się automatycznie po wykryciu kluczyka w pobliżu tylnego zderzaka. W bagażniku znajduje się system szyn podłogowych, które ułatwiają zabezpieczenie większych przedmiotów.

Komfort jazdy i precyzja prowadzenia

ProCeed został zaprojektowany wyłącznie dla europejskich klientów i był testowany na wszystkich rodzajach dróg, które są spotykane w Europie – od autostrad bez ograniczenia prędkości w Niemczech, przez bardzo kręte drogi w Alpach, aż po zatłoczone centra europejskich metropolii. ProCeeda konstruowano z założeniem, że doskonale ma się sprawdzić w każdych warunkach drogowych. Dlatego auto zapewnia jeszcze większą dynamikę jazdy i komfort podróżowania niż wcześniejsze generacje Ceeda.

Każda wersja silnikowa Kia ProCeed jest wyposażona w niezależne zawieszenie wszystkich kół, przeciwstawiając się w ten sposób trendowi wyznaczonemu przez konkurencyjne modele kompaktowych samochodów rodzinnych, w wypadku których za bardziej zaawansowane wielowahaczowe tylne zawieszenie trzeba sporo dopłacić.

ProCeed – wyposażony w ten sam rodzaj zawieszenia, jak Ceed i Ceed kombi – oferuje wyjątkowy kompromis między komfortem podróżowania a precyzją prowadzenia w porównaniu z rodzeństwem. ProCeed odznacza się natychmiastowymi reakcjami na komendy wydawane kierownicą, bardzo zwinnie pokonuje zakręty i zachowuje dużą stabilność nadwozia także podczas jazdy z dużą prędkością.

Zawieszenie ProCeeda – zarówno modelu GT Line, jak i GT– jest o 5 mm niższe niż Ceeda w wersjach hatchback i kombi. Charakterystykę sprężyn i amortyzatorów dostosowano do zwiększonych wymiarów nadwozia typu shooting brake i większego zwisu z tyłu. Za tuning zawieszenia ProCeeda odpowiadał zespół inżynierów, którego prace nadzorował Albert Biermann, szef Hyundai-Kia Vehicle Test & High-Performance Development. Tuning układu zawieszenia trwał dodatkowe sześć miesięcy ponad typowe testy zaplanowane dla ProCeeda. Ich celem było osiągnięcie większej zwinności auta na zakrętach oraz poprawa trakcji i szybkości reakcji układu kierowniczego. Efekt jest taki, że ProCeed GT potrafi pokonywać zakręty szybciej niż hot-hatche z mocniejszymi silnikami. Jednocześnie, ProCeed zachował komfort jazdy typowy dla samochodów klasy „gran turismo”, którym mogą pochwalić się wszystkie modele marki Kia spod znaku GT.

Seryjne systemy elektronicznej kontroli stabilności (ESC) i zarządzanie stabilnością samochodu (VSM) zostały skalibrowane specjalnie na potrzeby ProCeeda. Podobnie jak układ Torque Vectoring, który wykorzystuje hamulce, aby w czasie jazdy przez zakręty ograniczyć tendencję samochodu do podsterowności poprzez przyhamowanie wewnętrznych kół. Elektroniczne systemy sprawiają, że ​​ProCeed jest przyjemniejszy w prowadzeniu i bardziej przewidywalny nie tylko podczas jazdy górskimi serpentynami, na których został opracowany.

Jednostki napędowe

Do napędu shooting brake’a Kia oferuje wyłącznie silniki turbodoładowane. Gama jednostek napędowych ProCeeda składa się wyłącznie z turbodoładowanych silników, które zapewniają doskonałe przyspieszenie i znakomitą elastyczność dzięki wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu dostępnemu w szerokim zakresie obrotów.

ProCeed w wersji GT Line jest dostępny z trzema silnikami do wyboru. Gama silników benzynowych obejmuje popularną jednostkę napędową 1.0 T-GDi (turbodoładowaną i z bezpośrednim wtryskiem paliwa), która generuje maksymalną moc wynoszącą 120 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 172 Nm. Najmocniejszym silnikiem oferowanym do wersji GT Line jest nowy, 1,4-litrowy T-GDi z rodziny „Kappa”, który osiąga 140 KM. Dzięki turbosprężarce jednostka napędowa 1.4 T-GDi generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 242 Nm, dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej – od 1.500 do 3.200 obr./min., co znakomicie sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Obydwie jednostki napędowe T-GDi – 1,0 l i 1,4 l – są wyposażone w filtr cząstek stałych przeznaczony dla silników benzynowych, dzięki czemu ProCeed z zapasem spełnia wymagania normy Euro 6d TEMP. Seryjnie obydwa silniki współpracują z sześciobiegową przekładnią mechaniczną. Jednostka napędowa 1.4 T-GDi jest oferowana również w połączeniu z siedmiobiegową, dwusprzęgłową przekładnią automatyczną.

Do ProCeeda Kia oferuje także nowy silnik wysokoprężny „Smartstream” o pojemności 1,6 l z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail. Jednostka napędowa „Smartstream” w lepszym stopniu niż dotychczasowe silniki Diesla wykorzystuje energię spalania oleju napędowego. Dzięki temu lepsze osiągi silnika idą w parze z mniejszą emisją szkodliwych substancji i dwutlenku węgla. Nowy silnik „Smartstream” ma zoptymalizowaną konstrukcję pod względem rozmiaru i masy elementów oraz poprawiony przebieg procesu spalania, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa i poprawę osiągów auta. Nowy 1,6-litrowy silnik CRDi w Ceedzie i ProCeedzie jest pierwszą jednostką napędową typu „Smartstream” produkcji Kia i najczystszym silnikiem diesla w historii firmy.

Silnik „Smartstream” o pojemności 1,6 litra osiąga maksymalną moc wynoszącą 136 KM i może współpracować zarówno z 6-biegową przekładnią mechaniczną, jak i 7-biegową automatyczną dwusprzęgłową. W połączeniu z pierwszą generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 280 Nm, z drugą – 320 Nm. Nowa 1,6-litrowa jednostka napędowa CRDi jest wyposażona w katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction), który znacznie zmniejsza emisję spalin, dzięki czemu silnik ten już dzisiaj przewyższa wymagania określone w normie Euro 6d TEMP.

ProCeed GT jest napędzany przez 1,6-litrowy silnik T-GDi, identyczny z tym, który służy do napędu nowego Ceeda GT. Maksymalna moc tej jednostki napędowej wynosi 204 KM, a maksymalny moment obrotowy – 265 Nm. To najmocniejszy silnik w gamie jednostek napędowych ProCeeda. Nowe – ProCeed GT i Ceed GT po raz pierwszy są oferowane z  siedmiobiegową przekładnią o dwóch sprzęgłach, która może pracować w trybie automatycznej lub ręcznej zmiany biegów. W tym drugim wypadku kierowca może korzystać z łopatek umieszczonych przy kierownicy i wykonanych ze stopu metali lekkich. Oficjalne dane dotyczące osiągów zostaną opublikowane po zakończeniu procesu homologacji.

Systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy i komfort obsługi

Innowacje, które ułatwiają życie oraz poprawiają komfort obsługi i bezpieczeństwo. Podobnie jak Ceed, również ProCeed oferuje szeroką gamę innowacyjnych systemów, które sprawiają, że jego użytkowanie jest łatwe, a podróżowanie – wygodniejsze i bezpieczniejsze.

System multimedialny jest dostępny z ekranem dotykowym o przekątnej, do wyboru, 7 lub 8 cali. Wyświetlacz 7-calowy jest oferowany wyłącznie w zestawie ze sprzętem audio, 8-calowy – ze sprzętem audio oraz z nawigacją z usługami Kia Connected dostarczanymi przez TomTom®. System multimedialny umożliwia integrację smartfonów z Apple CarPlay™ (dla iPhone 5 i nowszych) oraz Android Auto™ (dla telefonów z systemem Android w wersji 5.0 Lollipop i nowszych).

Jako opcja jest dostępny system audio JBL Premium z technologią odtwarzania muzyki Clari-Fi.

W modelach wyposażonych w siedmiobiegową przekładnię dwusprzęgłową kierowcy mają do dyspozycji system wyboru trybu jazdy Drive Mode Select, który umożliwia dostosowanie parametrów pracy układu napędowego do stylu jazdy. W trybie „Normal” układ napędowy pracuje optymalnie z punktu widzenia kompromisu między osiągami i zużyciem paliwa. W trybie „Sport” szybsze są reakcje silnika na gaz, a czas zmiany przełożeń – krótszy. Siła wspomagania układu kierowniczego jest mniejsza, aby lepsze było poczucie kontaktu kół z nawierzchnią. W celu uzyskania maksymalnego przyspieszenia możliwe jest wykorzystanie pełnego zakresu prędkości obrotowej silnika i zmiana biegów wtedy, gdy silnik uzyskuje maksymalną moc.

Oprócz sześciu poduszek powietrznych do wyposażenia seryjnego z zakresu bezpieczeństwa należą zaawansowane systemy asystujące, które pozwalają podróżować bardziej komfortowo i zmniejszają ryzyko kolizji. Standardowo ProCeed będzie wyposażony w systemy – High Beam Assist (asystent zmiany świateł), Driver Attention Warning (czujnik zmęczenia kierowcy), Lane Keeping Assist z Assisted Collision-Avoidance Assist (system utrzymywania auta na pasie ruchu z funkcją awaryjnego hamowania).

ProCeed jest także dostępny z systemem Lane Following Assist (asystent jazdy w korku). System monitoruje pojazdy znajdujące się z przodu i wykrywa oznakowania dróg, aby utrzymać samochód na pasie ruchu podczas jazdy autostradą. System automatycznie kontroluje przyspieszanie i hamowanie oraz kieruje autem, wykorzystując w tym celu czujniki radarowe, co pozwala utrzymać bezpieczną odległość do poprzedzającego pojazdu. System Lane Following Assist działa w zakresie prędkości od 0 do 180 km/h.

Do ProCeeda Kia oferuje również systemy Smart Cruise Control z funkcją Stop & Go (aktywny tempomat z funkcją Stop & Go), Blind Spot Collision Warning (system ostrzegania o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek), Rear Cross-Traffic Collision Warning (system ostrzegania przed kolizją podczas cofania), Smart Parking Assist (system wspomagania parkowania) oraz Forward Collision-Avoidance Assist (system rozpoznawania pieszych z funkcją ostrzegania kierowcy za pomocą drgań kierownicy).

Każdy ProCeed jest standardowo wyposażony w system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM). System ten zapewnia stabilność auta zarówno podczas hamowania, jak i w czasie pokonywania zakrętów, kontrolując zachowanie samochodu – gdy stwierdzi utratę przyczepności jednego z kół – za pośrednictwem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESC).

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska