Honda CR-V: nowa wersja bestsellera w klasie SUV-ów

2018-10-15
Honda CR-V: nowa wersja bestsellera w klasie SUV-ów

Najnowsza odsłona popularnego, kompaktowego SUV-a zachowuje charakterystyczny styl nadwozia i jednocześnie zaskakuje szeregiem ciekawych rozwiązań technicznymi, które znacznie podnoszą komfort jazdy. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Wyrafinowane nadwozie

W najnowszej odsłonie Honda CR-V prezentuje kilka zmian, których efektem jest elegancka i zarazem dynamiczna stylizacja: masywniejsze są nadkola, felgi i opony, za to maska i tylna część nadwozia zyskały ostrzejsze linie. Projektanci postawili przy tym na czyste, oszczędne formy pozbawione zbędnych elementów stylizacyjnych. Dynamiczną sylwetkę podkreśla wyżej poprowadzona linia przewężenia nadwozia i połyskująca, dolna listwa dekoracyjna. Producent oferuje osiem wersji kolorystycznych: niemetalizowany odcień Rallye Red, metalizowane: Lunar Silver, Modern Steel, Cosmic Blue i Premium Crystal Red oraz perłowe lakiery: Platinum White, Crystal Black i Premium Agate Brown. W zależności od wersji wyposażenia, oferta felg aluminiowych obejmuje obręcze 17, 18 oraz 19-calowe, a najbogatsze odmiany modelu dostępne są standardowo z panoramicznym oknem dachowym.

Dobre właściwości aerodynamiczne

Nowa Honda CR-V to najbardziej wydajny aerodynamicznie samochód w swojej klasie, które zostały opracowane przy wykorzystaniu mechaniki płynów oraz testów modeli w tunelach aerodynamicznych. Kształt przedniego zderzaka zapobiega nadmiernym zawirowaniom powietrza dzięki zredukowanej krawędzi natarcia. Z kolei wkomponowana antena w kształcie płetwy rekina, podpodłogowe płyty ochronne i osłona pod silnikiem umożliwiają swobodny przepływ powietrza nad i pod samochodem, co przekłada się na niższy współczynnik oporu oraz poprawia stabilność na drodze. Natomiast lepszy przepływ powietrza wokół boków nadwozia zapewniają krawędzie tylnego zderzaka wyprofilowane w kierunku środka pojazdu i zakończone wyrazistymi fałdami po obu stronach. Praktyczny spojler na szczycie pokrywy bagażnika dodatkowo zapobiega zawirowaniom powietrza wokół tylnej części karoserii. Redukcja współczynnika oporu powietrza obniża też poziomu hałasu wokół paneli nadwozia i innych elementów, poprawiając tym samym wydajność paliwową i komfort akustyczny.

Przednie wloty powietrza umieszczone poniżej chromowanego logo, stanowią część układu aktywnej regulacji otwarcia kraty wlotu powietrza, który ma za zadanie ograniczenie zużycia paliwa. Standardowo wloty pozostają zamknięte, jednak w razie konieczności, system przy pomocy silnika krokowego, może otworzyć przesłony wlotów.

Wnętrze klasy Premium

We wnętrzu zastosowano wysokogatunkowe i przyjemne w dotyku materiały. Standardowo model CR-V dostępny jest z ekskluzywną, materiałową, czarną tapicerką foteli, którą w wyższych wersjach wyposażeniowych zastępuje miękka skóra naturalna w kolorze czarnym lub w odcieniu kości słoniowej. Wyrazista stylizacja panelu zegarów i deski rozdzielczej, oparta na kompozycji poziomych linii, potęguje wrażenie przestronności wnętrza. Dolne partie deski rozdzielczej poprowadzono wyżej, dzięki czemu w pierwszym rzędzie foteli zwiększyła się przestrzeń na stopy. Polerowane elementy drewnopodobne optycznie „ocieplają” klimat wnętrza, a metaliczne, polerowane elementy utrzymują nowoczesny charakter wnętrza.

Uproszczono również rozmieszczenie systemu ekranów. Teraz mamy do dyspozycji tylko jeden centralny ekran dotykowy oraz dodatkowy, siedmiocalowy wyświetlacz interfejsu kierowcy DII (Driver Information Interface), który możemy obserwować przez koło kierownicy. Ograniczono też ilość przełączników i przycisków na panelu sterowania klimatyzacją, pod głównym ekranem dotykowym.

fot. materiały prasowe

Zaawansowana struktura nadwozia

Nowa Honda CRV to model z najlepszą w swojej klasie widocznością do przodu. Uzyskano ją dzięki zastosowaniu węższych o 10 mm słupków A. Poprawiono też widoczność drogi ponad pokrywą silnika, redukując o 60 mm obszar nadwozia, niewidoczny dla kierowcy. Dzięki lżejszym i zarazem mocniejszym materiałom i zaawansowanym technologiom udało się opracować lżejszą konstrukcję podwozia i większą sztywność skrętną o 25%. Nadwozie jest też o 35% bardziej odporne na zginanie. Zyskujemy ponadto znaczną redukcję drgań, wibracji i hałasu.

Integracja ze smartfonami

Jest możliwa dzięki oprogramowaniu Honda Connect. Możemy połączyć się z aplikacjami Apple CarPlay lub Android Auto. W przypadku Apple CarPlay mamy wszystkie funkcje iPhone’a na wyciągnięcie ręki, a do obsługi można używać wbudowanego wyświetlacza Hondy CR-V lub komend głosowych Apple Siri. Możemy korzystać z nawigacji, wykonywać połączenia, wysyłaći odbierać wiadomości i słuchać muzyki. Z kolei z aplikacja Android Auto możemy korzystać z telefonami z systemem Android za pośrednictwem wbudowanego ekranu dotykowego lub komend głosowych. Do naszej dyspozycji są takie aplikacje, jak Google Maps, Google Now i wiele innych, w tym obsługujące wiadomości i odtwarzanie muzyki.

Interfejs kierowcy DII (Driver Information Interface)

To zupełnie nowy zestaw zegarów z centralnie umieszczonym, dużym, kolorowym, siedmiocalowym wyświetlaczem TFT-LCD interfejsu, po bokach którego umieszczono wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej i poziomu paliwa w zbiorniku. W skład nowego interfejsu kierowcy DII wchodzi duży cyfrowy prędkościomierz oraz liniowy obrotomierz. Dolną część wyświetlacza DII zajmuje spory obszar, w którym możemy przełączać się między różnymi ekranami zawierającymi instrukcje nawigacyjne, wiadomości SMS i e-mail, informacje o ścieżce audio, o kontaktach na smartfonie, danymi dotyczącym pracy układu AWD oraz inteligentnie selekcjonowanymi informacjami o statusie pojazdu. Przeglądanie i wybieranie informacji odbywa się za pośrednictwem przycisków na lewym ramieniu kierownicy. Z kolei przyciski na prawym ramieniu kierownicy sterują tempomatem adaptacyjnym i systemami asystenckimi. Połączenie sterowania kciukami i wyświetlania danych wprost przed naszymi oczami znacznie ogranicza stopień dekoncentracji podczas jazdy.

fot. materiały prasowe

Mocny silnik, niskie zużycie paliwa i doskonałe osiągi

Nową Hondę CR-V napędza benzynowy silnik 1.5 VTEC TURBO, który znakomicie łączy ponadprzeciętną dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Oto kilka danych technicznych tej jednostki:

- generuje 173 KM (127 kW) mocy przy 5600 obr./min w połączeniu z sześciostopniową przekładnią manualną (6MT) lub 193 KM (142 kW) przy 5600 obr./min w wersjach ze skrzynią CVT;

- maksymalne wartości momentu obrotowego to: 220 Nm (w zakresie od 1900 do 5000 obr./min dla wersji ze skrzynią 6MT) oraz 243 Nm (w zakresie od 2000 do 5000 obr./min dla wersji ze skrzynią CVT);

- emisja CO2 wynosi 143 g/km dla wersji z napędem na przednią oś i skrzynią 6MT, 149 g/km dla wersji z napędem AWD i skrzynią 6MT oraz 158 g/km dla wersji z przekładnią CVT, które standardowo posiadają napęd AWD;

- zużycie paliwa w warunkach testowych cyklu mieszanym NEDC to: 6,3 l/100 km dla wersji z napędem na przednią oś i skrzynią 6MT, 6,4 l/100 km dla wersji z napędem AWD i skrzynią 6MT oraz 6,8 l/100 km dla wersji z przekładnią CVT i napędem AWD;

- przyśpieszenie od 0–100 km/h zajmuje 9,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 211 km/h.

Zmodernizowana przekładnia CVT

W porównaniu z tradycyjnymi systemami CVT, najnowszy układ zapewnia bardziej bezpośrednie przenoszenie momentu obrotowego silnika. Dodatkowym udogodnieniem są dwa programy działania przekładni CVT dostosowane do konkretnych sytuacji drogowych. Pierwszy z nich to EDDB (Early Downshift During Braking). W momencie wykrycia, że auto wytraca prędkość, zjeżdża ze wzniesienia lub wchodzi w zakręt, EDDB zapewnia efektywne hamowanie silnikiem, automatycznie zwiększając jego prędkość obrotową. Pozwoli to też na szybkie ponowne przyspieszenie po zwolnieniu lub szybkie przyspieszanie po wyjściu z zakrętu. Drugi program – Fast Off – ocenia, jak szybko zdejmujemy nogę z gazu i utrzymuje obroty silnika na odpowiednim poziomie. Praktyczny przykład: kiedy nie możemy wykonać manewru z powodu zajętego sąsiedniego pasa i szybko zdejmujemy nogę z gazu, żeby przepuścić pojazd z tyłu, Fast Off utrzymuje wysokie obroty silnika w gotowości do ponowienia wyprzedzania.

Najbardziej wyrafinowana konstrukcja podwozia w historii modelu CR-V

Dużo bardziej zaawansowane rozwiązania były możliwe dzięki  współpracy Hondy z dostawcą stali o wysokiej wytrzymałość. Tłoczona na gorąco z zastosowaniem nowej technologii, zapewnia lekką i bardzo sztywną konstrukcji. Środek ciężkości jest nisko umieszczony, układami zawieszenia kół przedniej i tylnej osi są bardziej zaawansowane, nowymi są też systemami kontroli oraz układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania. W połączeniu ze zwiększonym prześwitem, najnowsza generacja napędu na wszystkie koła (Real Time AWD) z inteligentnym systemem kontroli (Intelligent Control System™) pozwala Hondzie CR-V na sprawne poruszanie się w każdym terenie.

fot. materiały prasowe

System stabilizacji toru jazdy Agile Handling Assist (AHA)

Do modelu CR-V został wprowadzony po raz pierwszy. Nastawy elektronicznego systemu stabilizacji zostały przygotowane z myślą o jeździe w europejskich warunkach drogowych, co zwiększa bezpieczeństwo i płynniejsze, bardziej przewidywalne zachowanie pojazdu przy niskich i wysokich prędkościach, a także przy łagodnych i szybkich obrotach kierownicy.

Skuteczniejsze wytłumienie wnętrza

Odpowiednie wygłuszenie odgłosu pracy silnika umożliwia debiutujący w standardowym wyposażeniu modelu CR-V system aktywnego tłumienia hałasu ANC (Active Noise Cancellation). Tłumione są docierające do wnętrza kabiny dźwięki o niskiej częstotliwości. System monitoruje poziom hałasu silnikowego poprzez dwa mikrofony pokładowe i w razie potrzeby generuje dźwięk o odwrotnej amplitudzie fali, który emitowany jest przez głośniki systemu audio.

We wnętrzu zastosowano też matę wygłuszającą i specjalne uszczelki z przodu, z tyłu i po bokach maski silnika, spodnią osłonę jednostki napędowej oraz dodatkowe materiały dźwiękochłonne w konstrukcji deski rozdzielczej. Jednoelementowa wykładzina podpodłogowa stanowi dodatkowy materiał tłumiący hałasy z zewnątrz.

W newralgicznych punktach nadwozia rozmieszczono też uszczelnienia paneli, przekładki akustyczne wewnątrz słupków A, B i C oraz uszczelnienie montażowe szyby czołowej. Boczne szyby posiadają dodatkowe uszczelnienia klinowe w dolnych narożnikach z przodu i z tyłu. Wypełniają one przestrzeń między nadwoziem a płaszczyzną okna, dodatkowo tłumiąc dźwięki.

Poprawiona wydajność układu napędowego AWD i zdolności terenowe

Terenowe zdolności Hondy CR-V wzrosły dzięki nowej platformie, która oferuje teraz większy o 35 mm prześwit przy zachowaniu tego samego środka ciężkości, co w poprzedniej generacji modelu.

Najnowsza generacja napędu na wszystkie koła (Real Time AWD) z inteligentnym systemem kontroli (Intelligent Control System™) zwiększa oszczędność paliwa i poprawia właściwości trakcyjne samochodu. Nawet w standardowych warunkach codziennej eksploatacji, układ wspomaga płynną i bezpieczną pracę kół osi przedniej, przekazując do 60% momentu obrotowego na tylne koła podczas ruszania. Jednocześnie moment obrotowy wzrasta i 10%, do 550 Nm. W rezultacie samochód spisuje się lepiej w warunkach ograniczonej przyczepności oraz wykazuje lepszą dynamikę i możliwości w czasie podjazdu pod wzniesienie i przy pokonywaniu zakrętów.

fot. materiały prasowe

Największa i najlepiej zagospodarowana kabina CR-V w historii modelu

W nowej Hondzie CR-V mamy teraz do dyspozycji więcej przestrzeni dzięki szerszej sylwetce. Zyskujemy dodatkowe 50 mm miejsca między fotelami pierwszego i drugiego rzędu. O 5 mm zwiększono przestrzeń nad głową w pierwszym rzędzie foteli, o 16 mm na wysokości bioder oraz o 50 mm na nogi w drugim rzędzie foteli. Po raz pierwszy Honda CR-V dostępna będzie w wersji siedmioosobowej oferującej sporo przestrzeni na nogi również w trzecim rzędzie foteli. Oparcia można złożyć i rozłożyć jednym ruchem, co zapewnia szybszy i prostszy załadunek bagażu i całkowicie płaską podłogę przedziału bagażowego. Samochód ma też większą niż kiedykolwiek przestrzeń bagażową. Przedział bagażowy jest szerszy o 160 mm i ma maksymalną długość 1830 mm lub 1800 mm w przypadku wersji 7-miejscowej. Z powodzeniem zmieścimy w nim rower górski z 19,5-calową ramą.

W najbogatszych wersjach dostępny jest system bezdotykowej obsługi klapy bagażnika z funkcją definiowania wysokości otwarcia. Możemy łatwo ustalić i zatrzymać wysokość otwarcia klapy bagażnika w zależności od przestrzeni dostępnej wokół pojazdu. To bardzo przydatne w ciasnych, niskich garażach lub gdy tył pojazdu znajduje się blisko ściany.

Skuteczne systemy bezpieczeństwa Honda Sensing™ w standardzie

Nowa Honda CR-V wyposażona jest w sześć poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażerów, w tym poduszki czołowe (i-SRS Airbag) oraz poduszki boczne (i-Side Airbag). Elementy te wspiera rozbudowany pakiet Honda Sensing™ dostępny we wszystkich wersjach modelu CR-V. Honda Sensing™ wykorzystuje połączone informacje z radarów, kamery i z wielu innych nowoczesnych czujników dla wsparcia kierowcy i zwiększenia bezpieczeństwa czynnego. A oto poszczególne systemy pakietu:

- System ograniczający skutki kolizji monitoruje odległość od pojazdu poprzedzającego i ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją, a także pomaga wyhamować samochód, gdy kolizji nie da się już uniknąć. Układ emituje akustyczny sygnał ostrzegawczy oraz, w razie konieczności, automatycznie wyzwala ciśnienie uruchamiające układ hamulcowy.

- System ostrzegania przed kolizją (FCW) monitoruje drogę przed samochodem i ostrzega kierującego w sytuacjach grożących potencjalną kolizją. Sygnały akustyczne i wyświetlane komunikaty nakazują kierowcy podjęcie działań w celu uniknięcia zderzenia.

- System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (LDW) wykrywa niesygnalizowaną kierunkowskazem i niezamierzoną zmianę pasa ruchu i wysyła odpowiednie sygnały ostrzegawcze, nakazujące korektę toru jazdy.

- System zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu (RDM) wykorzystuje dane z kamery przedniej w celu oceny czy samochód nie zbacza z zamierzonego toru jazdy. Wykorzystuje przy tym elektryczne wspomaganie kierownicy, aby delikatnie korygować tor jazdy samochodu. W niektórych sytuacjach możliwe jest także włączenie hamulców. Układ wyłącza się w chwili, gdy uznaje, że kierujący odzyskał kontrolę nad samochodem.

- System utrzymywania na pasie ruchu (LKAS) ułatwia utrzymanie samochodu na środku pasa ruchu. Korzystając z kamery śledzącej znaki poziome na jezdni, system dokonuje drobnych korekt kierunku jazdy, aby utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu.

- Tempomat adaptacyjny (ACC) programuje prędkość z zachowaniem wymaganej odległości od pojazdu poprzedzającego, co sprawdza się w zmiennych warunkach natężenia ruchu.

- System rozpoznawania znaków drogowych (TSR) wykrywa i automatycznie rozpoznaje niektóre znaki drogowe, a także dodatkowo pokazuje je na wyświetlaczu interfejsu kierowcy DII.

- Inteligentny ogranicznik prędkości (ISL) korzysta z ograniczenia prędkości ustawionego przez kierowcę i porównuje zgromadzone dane z informacjami pozyskanymi przez system rozpoznawania znaków drogowych (TSR), aby automatycznie dostosować prędkość jazdy do limitu obowiązującego limitu prędkości.

- Inteligentny tempomat adaptacyjny (i-ACC) dzięki kamerze i czujnikowi radarowemu przewiduje i automatycznie reaguje na zajechanie drogi przez inny pojazd na drogach o wielu pasach ruchu.

W nowej Hondzie CR-V zastosowano też inne układy bezpieczeństwa:

- System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (BSI - Blind Spot Information) wykorzystuje czujniki radarowe rejestrujące pojawienie się innego pojazdu w miejscu niewidocznym dla kierowcy. Sygnał ostrzegawczy ma postać migającego symbolu w lusterku bocznym.

- System ostrzegania o zbliżającym się pojeździe podczas cofania (CTM) wykorzystuje tylne czujniki radarowe do wykrywania nadjeżdżających pojazdów podczas cofania.

- Wielofunkcyjna kamera cofania znacznie zwiększa widoczność podczas jazdy do tyłu dzięki trzem trybom pracy: obrazowi standardowemu (kąt widzenia: 130 stopni), obrazowi szerokokątnemu (180 stopni) oraz podglądowi obszaru bezpośrednio za pojazdem, widzianego z góry.

- System kontroli stabilności jazdy (VSA®) z kontrolą trakcji pomaga kierowcy w utrzymaniu kontroli nad samochodem na zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów.

Przewiduje się, że uzyskanie czołowej w tej klasie samochodów sztywności i wytrzymałości nadwozia, a także dzięki szerokiej gamie systemów bezpieczeństwa czynnego, nowa Honda CR-V otrzyma pięciogwiazdkową ocenę w bardziej obecnie rygorystycznych testach zderzeniowych Euro NCAP.

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska