Nowe Audi Q3: z mocnymi silnikami

2018-12-03
Nowe Audi Q3: z mocnymi silnikami

Na polski rynek wjechało nowe Audi Q3. Na początek oferowane będzie w trzech wersjach silnikowych: 35 TFSI z manualną skrzynią biegów, 35 TFSI ze skrzynią automatyczną S tronic oraz 35 TDI ze skrzynią S tronic. Już wkrótce do tej gamy dołączą kolejne cztery wersje benzynowych i wysokoprężnych jednostek napędowych.

Bazowym silnikiem tego modelu jest 1,5-litrowa jednostka benzynowa o mocy 150 KM i 250 Nm momentu obrotowego. Wyposażona jest ona w układ cylinder on demand, wyłączający czasowo przy niskich i umiarkowanych obciążeniach drugi i trzeci cylinder, co wydatnie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Audi Q3 35 TFSI z tym właśnie silnikiem i z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 211 km/h.

Jeśli ktoś wybierze dla tej samej jednostki napędowej automatyczną skrzynię biegów S tronic, sprint do setki zabiera kompaktowemu SUV’owi 9,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 207 km/h.

Silnik 2.0 TDI o takiej samej mocy 150 KM w wersji Audi Q3 35 TDI, otwiera ofertę jednostek wysokoprężnych. Jego charakterystyczną cechą są dwa wałki wyrównoważające w skrzyni korbowej minimalizujące wewnętrzne tarcie oraz wtrysk common-rail o ciśnieniu maksymalnym 2000 bar. Łagodnie działająca jednostka dostarcza 340 Nm momentu obrotowego. Silnik ten dostępny jest w zestawieniu z siedmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów S tronic i z napędem na przednią oś. Przyspieszenie do setki zabiera mu 9,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 207 km/h.

Już wkrótce na rynku polskim zadebiutują kolejne wersje silnikowe Audi Q3. Pierwsza z nich, to analogiczna jak powyżej jednostka 35 TDI, ale z sześciobiegową skrzynią manualną i napędem quattro, od 0 do 100 km/h przyspieszająca w 9,3 sekundy i rozwijająca prędkość maksymalną 211 km/h.

Kolejna, to jednostka 2.0 TFSI zestrojona z siedmiobiegową skrzynią automatyczną S tronic i z napędem na cztery koła quattro. W swej słabszej wersji wytwarza moc rzędu 190 KM i moment obrotowy 320 Nm. Wyposażone w nią Audi Q3 40 TFSI, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,4 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 220 km/h.

Mocniejsza wersja tego silnika montowana w Audi Q3 45 TFSI, ma 230 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego. Do setki przyspiesza o 1,1 sekundy szybciej, a prędkość maksymalna to 233 km/h.

Wkrótce dostępna będzie również mocniejsza wersja silnika 2.0 TDI o mocy 190 KM oznaczona jako Audi Q3 40 TDI. Dostępna będzie ona wyłącznie z napędem na cztery koła quattro i z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Jej moment obrotowy rzędu 400 Nm osiąga szczyt w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej 8,0 sekund, a prędkość maksymalna to 221 km/h.

W wersjach z dwulitrowym silnikiem benzynowym oraz z mocniejszą jednostką wysokoprężną, standardem jest napęd na cztery koła quattro. Daje on nowemu Q3 dodatkowe zalety w zakresie przyczepności, stabilności i dynamiki prowadzenia we wszystkich warunkach drogowych. Jego sercem jest sterowane elektronicznie, hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe montowane na tylnej osi. System zarządzania układem, w chwili gdy dla przykładu samochód sportowo wchodzi w zakręt, może przekierować część momentu obrotowego z osi przedniej na tylną. Gdy kierowca przyspiesza, moc płynnie „wciska” kompaktowego SUV’a w zakręt. Na granicy osiągów napęd na cztery koła quattro blisko współpracuje z układem selektywnego rozdziału momentu obrotowego między kołami, który delikatnie przyhamowuje mniej obciążone koła po wewnętrznej stronie zakrętu, zwiększając w ten sposób siłę napędową kół znajdujących się po jego stronie zewnętrznej. Różnica ta pozwala autu wejść precyzyjnie w zakręt, dokładnie w tym kierunku, w którym skręciły koła. Rezultat: precyzyjne, neutralne prowadzenie, połączone z dynamicznym pokonywaniem zakrętów.

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska