Elektryczne monstrum: Audi E-tron GT

2019-03-12
Elektryczne monstrum: Audi E-tron GT

Czterodrzwiowe Gran Turismo z elektrycznym napędem zacznie być produkowane w 2020 roku.

Kolejne elektryczne Audi podąża ścieżką wyznaczoną przez Audi e-tron, które na drogach pojawi się jeszcze tej wiosny i Audi e-tron Sportback, którego rynkowa premiera przewidziana jest na koniec 2019 roku. Nowy samochód oparty jest o architekturę płaskiej podłogi, dającą mu doskonałe proporcje i niski środek ciężkości.

590 KM mocy potwierdza, że to prawdziwie sportowe auto. Moment obrotowy – jak można się spodziewać po dynamicznym Audi -  transferowany jest na koła za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła quattro z selektywnym rozkładem momentów napędowych między kołami. Za przygotowanie tego modelu studyjnego do wersji produkcyjnej odpowiada spółka-córka Audi, Audi Sport GmbH.

Zainspirowane wynikami z tunelu aerodynamicznego

Płaskie, szerokie i z dużym rozstawem osi – tak wygląda klasyczne Gran Turismo. Audi e-tron GT concept odzwierciedla te proporcje. Ma 4,96 m. długości, 1,96 m. szerokości i 1,38 m. wysokości. Lekkie nadwozie tego czterodrzwiowego coupé to konstrukcja wielomateriałowa. Cała sekcja dachu zrobiona jest z karbonu z wieloma komponentami z aluminium, a elementy wspierające powstają ze wzmocnionej stali. Technologia i rozwiązania techniczne stosowane w tym samochodzie powstały w wyniku bliskiej współpracy Audi z Porsche, ale pomimo tego, jego stylistyka i charakter pełne są niepowtarzalnych genów Audi.

W przodzie pojazdu, który ma kształt strzały, wyróżniają się stylistycznie reflektory Matrix LED z funkcją laserowych świateł drogowych, co dodatkowo podkreśla dynamiczną sylwetkę Audi e-tron GT nawet wtedy, gdy pojazd się nie porusza. Podobnie jak w samochodach Audi serii Vision, tutaj również światła witają kierowcę krótką, animowaną sekwencją – przepływającą poziomo falą światła. Nowa sygnatura świetlna Audi w przyszłości znajdzie się we wszystkich seryjnie produkowanych modelach spod znaku czterech pierścieni.

Przez całą szerokość tyłu przechodzi świetlne pasmo, które na swych końcach rozprasza się w pojedyncze segmenty diodowych świateł. Każdy z segmentów ma kształt klina. Taka architektura tylnych świateł łączy stylistycznie ten model z produkcyjną wersją SUV-a e-tron, czyniąc oba samochody jednoznacznie rozpoznawalnymi w ciemnościach jako elektryczne Audi.

Zrównoważony i nowoczesny styl: wnętrze

Cztery drzwi, cztery fotele i 2,90 m. rozstawu osi. Wnętrze Audi e-tron GT concept to połączenie sporej dawki codziennej użyteczności z doskonałą jakością. Funkcjonalne centrum wnętrza ulokowane jest w przodzie, po lewej stronie, i wyraźnie zwrócone jest ku fotelowi kierowcy. Konsola środkowa, duży ekran dotykowy u góry i linia rozciągająca się od drzwi do kokpitu wyznaczają miejsce kierowcy, doskonale
i ergonomicznie integrując go z wszystkimi funkcjami sterującymi i systemami infotainment Audi e-tron GT. Konsola środkowa i tablica rozdzielcza wyglądają jakby unosiły się w powietrzu. 

Zarówno ekran tablicy rozdzielczej, jak i ekran dotykowy zawieszony powyżej konsoli środkowej, utrzymane są w stylistyce czarnego panelu. Swoją zdecydowanie poziomą architekturą podkreślają wielkość i stonowaną stylistykę wnętrza. Oba monitory wyświetlają różne funkcje, wśród których są wirtualne zegary, łatwe do odczytania mapy z informacją o zasięgu, czy też listy systemów infotainment, i mogą mieć zróżnicowane ustawienia, zależne od preferencji kierowcy. Wszystkie funkcje obsługuje się z poziomu dotykowych ekranów z systemem haptycznej reakcji zwrotnej.

Wydajność i zasięg: napęd

434 kW (590 KM) mocy systemowej – to, jak na potencjał auta w pełni elektrycznego, imponujące osiągi. Pracują tu dwa osobne silniki elektryczne – po jednym na przedniej i na tylnej osi. Oba to będące w ciągłej gotowości silniki synchroniczne. Wytworzony przez nie moment obrotowy przenoszony jest na drogę za pośrednictwem napędu na cztery koła – Audi e-tron GT concept jest zatem prawdziwym quattro. Ściślej rzecz biorąc elektrycznym quattro, ponieważ nie ma w nim żadnego mechanicznego połączenia pomiędzy przednią a tylną osią. Rozkład napędu pomiędzy osiami, a także pomiędzy poszczególnymi kołami, koordynowany jest przez system elektroniczny. Oznacza to optymalną przyczepność i tyle poślizgu kół, ile jest w danym momencie potrzebne.

W przyszłości samochód ten powinien przyspieszać od 0 do 100 km/h w około 3,5 sekundy, a do 200 km/h w około 12 sekund. By zmaksymalizować zasięg, prędkość maksymalna została ustalona na poziomie 240 km/h. Zasięg koncepcyjnego auta to ponad 400 kilometrów. Energia napędowa samochodu pochodzi z litowo-jonowego akumulatora o pojemności ponad 90 kWh. Płaski akumulator zajmuje całą powierzchnię pomiędzy osiami, pod podłogą przedziału pasażerskiego. Decydującą przewagą tej konstrukcji jest bardzo niski środek ciężkości samochodu – porównywalny z położeniem środka ciężkości w Audi R8. Zdecydowanie poprawia to dynamiczne prowadzenie auta. Układ czterech kół skrętnych zapewnia doskonałe połączenie sportowej zwinności i precyzji, wzmocnione świetną stabilnością kierunkową.

 

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska