Ekstremalne testy nowego Porsche Taycana

2019-04-01
Ekstremalne testy nowego Porsche Taycana

Taycan – pierwszy sportowy samochód Porsche z napędem całkowicie elektrycznym – przechodzi właśnie ostatnie testy przed wejściem do produkcji seryjnej.

W Skandynawii, kilka kilometrów od koła podbiegunowego, auto sprawdzane jest w zakresie dynamiki jazdy na śniegu i lodzie. Równocześnie inżynierowie Porsche korzystają z letniej aury na południowej półkuli, w RPA prowadzą testy wydajności, dokonując ostatnich regulacji w zakresie nieprzerwanej dostępności osiągów i ich powtarzalności. W Dubaju trwają próby wytrzymałościowe w gorącym klimacie, obejmujące m.in. ładowanie akumulatorów w ekstremalnych warunkach. Łącznie kompleksowe testy realizowane są w 30 krajach świata, a panujące tam temperatury wahają się od -35 do 50 stopni Celsjusza.

Samochody elektryczne Porsche, z pierwszym Taycanem na czele, muszą przejść ten sam rygorystyczny program testów, co samochody sportowe z silnikami spalinowymi. Poza doskonałymi osiągami obejmuje on nieograniczoną przydatność w codziennym użytku – we wszystkich strefach klimatycznych. W modelach z zasilaniem akumulatorowym pojawiają się też dodatkowe, szczególnie wymagające testy, takie jak ładowanie akumulatora czy kontrola temperatury układu napędowego i wnętrza w ekstremalnych warunkach. Poza tym lista typowych celów projektowych Porsche obejmuje osiągi na torze, zdolność do wielokrotnego przyspieszenia, a także zasięg odpowiedni dla codziennej eksploatacji.

Najważniejsze liczby dotyczące testów Porsche Taycana:

• Całkowita pokonana odległość: około 6 milionów kilometrów, z czego 2 miliony przypadają na testy długodystansowe.

• Kraje: łącznie 30, w tym USA, Chiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) oraz Finlandia.

• Temperatury: od -35 do 50 stopni Celsjusza.

• Wilgotność powietrza: od 20 do 100 procent.

• Wysokość terenu: od 85 m p.p.m. do 3000 metrów n.p.m.

• Cykle ładowania: ponad 100 tys. przy użyciu różnych technik ładowania, stosowanych na całym świecie.

• Zespół programistów: około 1000 kierowców testowych, techników i inżynierów.

Wirtualny przejazd przez „Zielone piekło”

Eksperci testowi mieli do dyspozycji kompleksowe wyniki testów cyfrowych, prowadzonych przy użyciu wirtualnych prototypów. Obecnie komputery służą do projektowania nadwozia, napędu, podwozia, elektroniki i całego nowego modelu, a także do symulacji funkcji pojazdu – w tym ich wzajemnego współdziałania. W sumie wirtualne prototypy Porsche Taycana pokonały ponad 10 milionów „cyfrowych” kilometrów.

Oznaczało to, że inżynierowie ds. rozwoju zaczęli „jeździć” modelem Taycan po północnej pętli Nürburgringu już na wczesnym etapie projektowania, tak aby możliwie wcześnie przetestować i ocenić jego torowe osiągi. W tym czasie skupili się na zarządzaniu energią elektryczną, które odgrywa istotną rolę w uzyskaniu czasu okrążęnia 20,6-kilometrowej północnej pętli na poziomie mniej niż 8 minut.

Porsche Taycan zostanie zaprezentowane we wrześniu, a na rynek trafi pod koniec 2019 r. Taycan przyspiesza od 0 do 100 km/h w znacznie mniej niż 3,5 s. Jego zasięg wynosi ponad 500 km. Dodatkowo zastosowanie architektury 800 V gwarantuje, że w ciągu zaledwie 4 minut akumulator litowo-jonowy można naładować energią wystarczającą do przejechania 100 km.

Polecane wideo

Dodaj komentarz

© 2016 Marquard Media Polska